Po wyprodukowaniu około 1500 sztuk Liebherr wprowadza następcę udanego LTM 1130-5.1: LTM 1150-5.3. Dzięki maksymalnemu udźwigowi 150 ton i wysięgnikowi teleskopowemu o długości 66 metrów optymalnie uzupełnia gamę żurawi Liebherr poniżej 180-tonowego LTM 1160-5.2. Wysięgnik teleskopowy jest o 10 procent dłuższy od swojego poprzednika i podnosi średnio o 15 procent większe ładunki, zarówno z maksymalnym, jak i częściowym balastem. Inne osiągnięcie inżynierów Liebherra to niższa od poprzednika masa całkowita. Przy dwunastotonowym nacisku na oś żuraw przewozi po drogach publicznych dziewięć ton balastu.
Christoph Kleiner, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży, wyjaśnia hasło: „Jako elastyczny i wszechstronny dźwig LTM 1150-5.3 zdobi każdą flotę dźwigów jak klejnot: ma 66 metrów najdłuższego wysięgnika w tej klasie żurawi i dorównuje z typami dźwigów w zakresie 200 ton. (...) Nowa 150-tonowa maszyna o masie całkowitej 60 ton przewozi dziewięć ton balastu. Oznacza to, że może wykonać wiele zadań bez konieczności transportu dodatkowego balastu. Oszczędza to czas i pieniądze oraz sprawia, że żuraw jest jeszcze bardziej wartościowy dla każdego operatora dźwigu - stąd nasze hasło: „Klejnot dla Twojej floty żurawi”.
Wysięgnik teleskopowy nowego LTM 1150-5.3 oferuje wzrost o sześć metrów w porównaniu do swojego poprzednika. Przy tej samej długości 60 metrów nowy 5-osiowy udźwig 12 ton w skrajnej pozycji o 1,5 tony więcej niż jego poprzednik. Po całkowitym rozłożeniu ma 66 metrów długości i nośność ponad 9 ton. Dzięki temu idealnie nadaje się do montażu żurawi wieżowych i masztów radiowych.
Dzięki przedłużeniom kratowym nowa 150-tonowa jednostka osiąga wysokość podnoszenia do 92 metrów i promień do 72 metrów. W tym celu jako przedłużenie wysięgnika zastosowano 7-metrowy element kratowy oraz podwójny składany wysięgnik o długości od 10,8 do 19 metrów. Opcjonalnie można to regulować hydraulicznie w zakresie od 0° do 40°. Ofertę uzupełniają wysięgnik montażowy o długości 2,9 metra i składany na bok masztu. Elementy kratowe są kompatybilne z wieloma typami żurawi w klasie od 100 do 180 ton z asortymentu Liebherr.
Sprawdzony sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Liebherr umieszczony w podwoziu zapewnia mocny układ napędowy LTM 1150-5.3. Motor wytwarza moc 400 kW/544 KM i moment obrotowy 2516 Nm. Silnik jest zgodny z nową dyrektywą dotyczącą emisji spalin Stage V i może być również wyposażony zgodnie z obowiązującymi wytycznymi dla krajów poza Europą, na przykład Tier 4 dla USA lub Stage IIIA dla krajów o niskich regulacjach.
Skrzynia biegów ZF TraXon służy do przenoszenia mocy na osie żurawia. ECOdrive jest szczególnie ekonomiczny i wygodny: w przełączanym trybie Eco wybierane są zoptymalizowane ustawienia jazdy, które oszczędzają paliwo i emisję CO2 oraz redukują hałas. Hillstart Aid ułatwia ruszanie na wzniesieniach.
Dzięki temu żurawiowi Liebherr konsekwentnie kontynuuje strategię jednego silnika z mechanicznym napędem górnej konstrukcji. Zmniejszona masa silnika podwozia, który był nadal obecny w poprzedniku, została wykorzystana do uzyskania dłuższego wysięgnika i większego udźwigu.
Podobnie jak najnowsze rozwiązania z serii żurawi samojezdnych Liebherr, nowy 150-tonowy żuraw posiada również tryb ECO podczas pracy żurawia, aby oszczędzać paliwo i emisję CO2 oraz redukować hałas. Z jednej strony, gdy silnik pracuje na biegu jałowym, cały napęd pompy może zostać automatycznie odłączony i ponownie włączony w ciągu kilku sekund za pomocą inteligentnego układu sterowania, gdy zaistnieje zapotrzebowanie na moc. Z drugiej strony sterowanie żurawiem automatycznie oblicza optymalną prędkość obrotową silnika dla prędkości roboczej wybranej wcześniej za pomocą dźwigni sterującej, aby uniknąć niepotrzebnie nadmiernych obrotów silnika.
Z jednej strony zblocza muszą być ciężkie, aby zapewnić bezpieczne nawijanie wciągarki. Z drugiej strony powinny mieć jak najmniejszy ciężar podczas pracy przy dużych obciążeniach. Liebherr spełnia te sprzeczne wymagania dzięki zupełnie nowej rodzinie zbloczy hakowych: z obciążnikami po obu stronach haka. Liebherr spełnia te sprzeczne wymagania dzięki zupełnie nowej rodzinie zbloczy hakowych: dzięki obciążnikom przymocowanym po obu stronach zblocza możliwa jest zmiana ciężaru zblocza, a tym samym optymalne dostosowanie go do aktualnej sytuacji. Christoph Kleiner wyjaśnia: „Nasi inżynierowie wymyślili prosty, ale genialny pomysł, ponieważ oznacza to, że możemy reagować jeszcze bardziej elastycznie podczas użytkowania”. Na przykład 3-rolkowy blok hakowy, który w tej klasie żurawi ważył wcześniej 700 kg, teraz waży tylko 500 kg, ale w razie potrzeby można go łatwo i szybko zwiększyć do 700 kg. Nowy system jest dostępny dla zbloczy hakowych od 1 do 7 rolek. Pasują do żurawi z liną o średnicy 19 i 21 mm. Obciążniki są wymienne, co ułatwia obsługę.
Źródło: Liebherr