Liebherr rozszerzył swoją ofertę teleskopowych żurawi gąsienicowych o nową 150-tonową maszynę. LTR 1150 znajduje się dokładnie pomiędzy LTR 1100 i LTR 1220. Chociaż nowy żuraw oferuje o około 50 procent większy udźwig niż LTR 1100, można go transportować równie łatwo i ekonomicznie jak jego 100-tonowego brata – w zakresie masy całkowitej 60 ton i szerokości transportowej do 3,5 metra lub opcjonalnie bez gąsienic przy masie całkowitej zaledwie 38 ton i szerokości zaledwie 3,0 metra. LTR 1150 to pierwszy teleskopowy żuraw gąsienicowy wyposażony w Liebherr VarioBase®, który umożliwia sterowanie żurawiem określenie optymalnego udźwigu w zależności od rozstawu gąsienic i kąta obrotu.
Wprowadzając na rynek LTR 1150, Liebherr odpowiada na wymagania operatorów, którzy wykonują prace przekraczające możliwości LTR 1100, ale dla których LTR 1220 to przesada. Pod względem udźwigu nowy 150-tonowy żuraw plasuje się dokładnie pomiędzy tymi dwoma modelami. Prawdziwą zaletą nowego LTR 1150 jest ekonomiczna koncepcja transportu: żaden inny teleskopowy żuraw gąsienicowy na rynku w tej klasie udźwigu nie może być transportowany na naczepach niskopodwoziowych o szerokości zaledwie 3,5 metra. LTR 1150 nie tylko to umożliwia, ale także ma masę całkowitą wynoszącą zaledwie 60 ton. Z tego powodu Liebherr, dla nowego żurawia, ukuł hasło „Kompaktowy i mocny, transport w jednym kawałku”.
Opcjonalnie nowy teleskopowy żuraw gąsienicowy może być transportowany w szerokości 3,0 m – w tym celu usunięto gąsienice, co zmniejsza masę transportową do zaledwie 38 ton. W tym wariancie wymagana jest podpora montażowa typu jack-up składająca się z czterech cylindrów, która podtrzymuje żuraw na podłożu podczas usuwania gąsienic i ustawiania naczepy niskopodwoziowej pod żurawiem. Zasada ta sprawdziła się w przypadku 100-tonowego modelu LTR 1100. W modelu LTR 1150 zastosowano automatyczny system wsparcia operatora. Został on opracowany, aby umożliwić szybszy i łatwiejszy (demontaż) gąsienic.
Obydwa wózki gąsienicowe, każdy o wadze 11 ton, można przewozić razem na standardowej naczepie o ekonomicznej szerokości 2,55 metra. Zintegrowane stopnie wejściowe są składane na czas transportu. W zakresie rozmieszczenia balastu duży nacisk położono także na zapewnienie ekonomicznego transportu na całym świecie. Za pomocą zaledwie czterech podnośników cała przeciwwaga może zostać ulokowana na żurawiu: dwa podnośniki dla dwóch 11-tonowych balastów centralnych i dwa dla balastu platformy obrotowej wynoszącego 41 ton. Podobnie jak w przypadku żurawi Liebherr LTM, jest on mocowany do platformy obrotowej za pomocą hydraulicznego urządzenia obciążającego Liebherr-AutoBallast, który wspiera operatora w tym procesie.
VarioBase® nie tylko zapewnia większe bezpieczeństwo żurawi, ale także pozwala na znacznie większe udźwigi. LTR 1150 to pierwszy teleskopowy żuraw gąsienicowy wyposażony w ten system, który określa optymalny udźwig w czasie rzeczywistym w zależności od stałej szerokości pola postawy i zmiennego kąta obrotu. Dostępne są trzy szerokości rozstawu gąsienic: 5,8 m, 5,0 m i wąski 3,5 m.
Podobnie jak inne żurawie Liebherr LTR, LTR 1150 jest również wyposażony w wykresy udźwigu dla nachyleń do maksymalnie 4° – w gradacji 0,3°, 0,7°, 1,5°, 2,5° i 4°. Po raz pierwszy dla swoich teleskopowych żurawi gąsienicowych firma Liebherr obliczyła także wykresy obciążenia z uwzględnieniem prędkości wiatru, które umożliwiają bezpieczną i elastyczną pracę nawet przy wyższych dopuszczalnych prędkościach wiatru do 15,6 m/s – nawet przy pełnym udźwigu w wielu pozycjach wysięgnika.
Dzięki wysokiej wydajności i doskonałym właściwościom podnoszenia i przenoszenia nowy LTR 1150 idealnie nadaje się do zadań pomocniczych przy montażu turbin wiatrowych. Jest w stanie montować żurawie gąsienicowe o udźwigu do 1000 ton oraz podnosić i przenosić elementy o masie ponad 60 ton. Elementy turbin wiatrowych, takie jak gondole i piasty, mają podobny zakres wagowy.
LTR 1150 sprawdzi się na placach budowy, gdzie trzeba wykonywać wiele operacji w różnych miejscach, na przykład przy budowie budynków przemysłowych. Dzięki krótkiemu, mocnemu wysięgnikowi LTR 1150 może przenosić ładunki o masie do 34,6 tony. Gama osprzętu roboczego dla 52-metrowego wysięgnika teleskopowego obejmuje również hydraulicznie regulowany podwójny wysięgnik składany i przedłużenia wysięgnika teleskopowego, które umożliwiają osiągnięcie wysokości podnoszenia do 83 metrów.
Źródło: Liebherr