Koncern Liebherr zaprezentował następcę cieszącego się powodzeniem 600-tonowego żurawia gąsienicowego LR 1600/2-W. Dzięki większej mocy i większej wysokości podnoszenia, LR 1700-1.0W oferuje najlepsze warunki do wydajnego montażu nowoczesnych turbin wiatrowych na farmach wiatrowych. Aby sprostać wymagającym wymaganiom w zakresie ruchu, firma Liebherr wyposażyła maszynę w podzespoły z wyższej klasy żurawi. Nowy 700-tonowy model jest obecnie punktem odniesienia dla żurawi na wąskich podwoziach na całym świecie.
Żurawie gąsienicowe na wąskim podwoziu są zoptymalizowane do pracy na farmach wiatrowych: mogą się bardzo szybko przemieszczać się od jednej turbiny do drugiej. Firma Liebherr opracowała pierwszy żuraw gąsienicowy z wysięgnikiem kratownicowym o wąskim rozstawie 20 lat temu – był to LR 1400/2-W. Jednak w międzyczasie wieże turbin wiatrowych stały się wyższe, a elementy elektrowni wiatrowych cięższe. Z tego powodu Liebherr wprowadził na rynek w 2010 roku znacznie mocniejszy model LR 1600/2-W, którego około 50 egzemplarzy jest obecnie eksploatowanych na całym świecie. Jednak montaż turbin wiatrowych najnowszej generacji wymaga obecnie żurawii o jeszcze większym udźwigu.
Tak jak LR 1700-1.0 zastąpił LR 1600/2 w ofercie Liebherr prawie dwa lata temu, tak wąska wersja jest teraz zastępowana przez nowy 700-tonowy LR 1700-1.0W. Firma Liebherr zaprojektowała wąskie podwozie gąsienicowe i nową sekcję środkową dla istniejącej platformy obrotowej. Systemy wysięgników ze standardowego żurawia można w dużym stopniu zaadaptować. Podwozie gąsienicowe o długości 5,9 metra jest tylko o 10 cm szersze niż jego poprzednik. Podczas jazdy podpory są składane do przodu i do tyłu.
Największe różnice w stosunku do poprzedniego modelu, LR 1600/2-W, to znacznie większy udźwig i większa wysokość podnoszenia. Podstawą tego jest mocniejsza maszyna podstawowa oraz sekcje kratownicowe H o szerokości 3,5 metra w dolnej części wysięgnika głównego, które zwiększają stabilność boczną całego systemu. Porównanie najdłuższego wysięgnika dedykowanego turbinom wiatrowym z systemem derrick w poprzednim modelu (156-metrowy wysięgnik główny plus 12-metrowy stały wysięgnik kratowy) z nowym żurawiem o tej samej długości wysięgnika daje 64-procentowy wzrost udźwigu (z 73 do 120 ton). Ponadto nowy LR 1700-1.0W można zbudować wyżej: z systemem derrick +15 metrów, bez systemu derrick +6 metrów. Nowy żuraw spełnia tym samym wymagania pracy przy nowoczesnych turbinach wiatrowych z piastami o wysokości dochodzącej do 170 metrów. Liebherr oferuje również model LR 1700-1.0W z wysięgnikiem wychylnym. Ta opcja nie była dostępna dla jego poprzednika.
Rama V i VarioTray sprawdziły się z nawiązką w żurawiach gąsienicowych LR 1700-1.0, LR 1800-1.0 i LR 11000. Dlatego wariant „wąski” w LR 1700-1.0 również otrzymuje te innowacyjne systemy. „VarioTray” to mała rama przeciwwagi, którą można szybko i łatwo zdemontować w razie potrzeby. Eliminuje to konieczność uciążliwego układania i zdejmowania płyt przeciwwagi. System balastu V-Frame to hydraulicznie regulowana składana rama, która umożliwia płynną regulację promienia balastu 700-tonowego żurawia gąsienicowego w zakresie od 13 do 21 metrów. W przypadku dużych promieni nie jest już wymagany sztywny system balastu. Te innowacje oferują ogromne korzyści, szczególnie w przypadku montażu turbin wiatrowych.
Nowy żuraw jest również wyposażony w nowoczesny wysięgnik kratowy typu LR 1700-1.0, który może podnieść do 170 ton i jest przeznaczony zarówno do pracy pojedynczej, jak i równoległej. Ograniczona długość liny nie stanowi już problemu, ponieważ dwie wciągarki mogą pracować jednocześnie. Szczególnie szeroki blok haka zapobiega skręcaniu. Aby zaoszczędzić na masie, linia jest zintegrowana z sekcją głowicy.
Ponieważ żurawie gąsienicowe – a zwłaszcza modele o wąskim rozstawie gąsienic – muszą radzić sobie z większymi odległościami i pochyłościami na farmach wiatrowych, projektanci firmy Liebherr położyli szczególny nacisk na maksymalizację wydajności układu napędowego nowego LR 1700-1.0W. Obejmuje zatem komponenty przeznaczone do żurawi gąsienicowych z wyższej klasy udźwigu. Napęd nowego żurawia podnosi jazdę i sterowanie na wyższy poziom, jednocześnie zmniejszając zużycie całego układu. Czterokierunkowy napęd podwozia jest wyposażeniem standardowym, podobnie jak gąsienice o szerokości dwóch metrów.
Źródło: Liebherr