Zaangażowanie Tadano w ochronę środowiska i udział w walce ze zmianami klimatycznymi przejawia się w coraz bardziej namacalny sposób. Swoim nowym hasłem „Nasza prawdziwa misja: zero emisji” firma podkreśla swoje zaangażowanie w redukcję emisji CO2 z działalności biznesowej o 25 procent i z użytkowania jej produktów o 35 procent do 2030 roku. Ponadto celem Tadano jest być całkowicie neutralnym dla klimatu do 2050 r. Aby osiągnąć te cele, firma zgrupowała swoje rozwiązania dla większego zrównoważonego rozwoju pod nazwą Tadano Green Solutions (TGS). Rezultat tego wszystkiego, który jest prezentowany na targach ConExpo.
W kwietniu 2021 roku firma Tadano ogłosiła, że pracuje nad w pełni elektrycznym żurawiem terenowym, który ma zostać zaprezentowany członkom branży na tegorocznym ConExpo po raz pierwszy jako w pełni funkcjonalny prototyp. Jego nazwa? GR-1000XLL EVOLT. Żuraw może podróżować na miejsca pracy i wykonywać tam wszystkie operacje podnoszenia wyłącznie za pomocą energii dostarczanej przez jego akumulatory, co umożliwia pracę w pełni bezemisyjną. Pojedyncze ładowanie akumulatora wystarcza nawet na dziewięć godzin pracy żurawia lub pięć godzin pracy żurawia plus dojazd do 12,5 mili (20 km). Tymczasem czas ładowania wynosi zaledwie dwie godziny przy szybkim ładowaniu na złączu US-COMBO CCS1 i tylko około siedmiu godzin przy normalnym ładowaniu na trójfazowym 240 VAC, 100 A komercyjnym połączeniem zasilającym. Ponadto dostępna jest nieograniczona praca z żurawiem podłączonym do gniazdka elektrycznego. Potężny silnik elektryczny zapewnia maksymalną moc wyjściową 194 kW, dzięki czemu GR-1000XLL EVOLT ma równoważny udźwig i prędkość roboczą, jak jego napędzany silnikiem wysokoprężnym brat GR-1000XLL-4. Jednak to, czym GR-1000XLL EVOLT naprawdę wyróżnia się na tle swojego odpowiednika z silnikiem Diesla, to przyjazność dla środowiska, przy czym Tadano obliczył oszczędność około 2200 galonów oleju napędowego i wynikającą z tego redukcję emisji CO2 o blisko 22 tony metryczne rocznie dla przeciętnego scenariusza użytkowania żurawia. Uruchomienie produkcji planowane jest na 2024 rok w USA i Kanadzie.
Tymczasem GR-250N EVOLT, kolejny w pełni elektryczny żuraw terenowy, jest przeznaczony na rynek japoński. Jego uruchomienie zaplanowano na koniec 2023 roku. GR-250N EVOLT to potężna i niezwykle szybka maszyna o mocy 194 kW i masie 25 ton, która sprawdza się szczególnie podczas jazdy w trudnych warunkach drogowych. W rzeczywistości żuraw może osiągnąć maksymalną prędkość do 30,5 mil na godzinę (49 km/h), co pozwala mu bardzo szybko dotrzeć nawet do odległych miejsc pracy. A kiedy już tam dotrze, jedno ładowanie baterii wystarczy, aby zająć się zadaniami roboczymi trwającymi do dziewięciu godzin. W praktyce oznacza to na przykład, że GR-250N EVOLT może przejechać 25 mil (40 km) i wciąż mieć rezerwę energii na pełne pięć godzin pracy żurawia. Jest w pełni gotowy do użytku po zaledwie dwóch i pół godzinie ładowania w systemie CHAdeMO, a pełne ładowanie przy standardowym trójfazowym połączeniu zasilania 200 VAC / 100 A trwa około ośmiu godzin. Wreszcie, po podłączeniu żurawia do zewnętrznego źródła zasilania, możliwa jest generalnie nieograniczona obsługa żurawia w miejscu pracy w trybie plug-in. Biorąc pod uwagę wszystkie te postępy, nie powinno dziwić, że Tadano już ogłosił wprowadzenie na rynki międzynarodowe bardziej w pełni elektrycznych żurawi terenowych.
Tadano po raz pierwszy prezentuje swoją pomocniczą jednostkę napędową APU napędzaną silnikiem wysokoprężnym na ConExpo 2023 na żurawiu terenowym GR-800XL-4. Urządzenie jest już zatwierdzone do użytku jako opcjonalne akcesorium dla nowych zamówień modeli Tadano RT GR-1000XLL i GT-1000XL-4 w USA i Kanadzie. Dwucylindrowy silnik o mocy 9 KM w jednostce charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 0,2 galona oleju napędowego na godzinę. Co więcej, wytwarzając moc wyjściową 972 W, APU jest w stanie dostarczać energię elektryczną dla wielu ważnych funkcji żurawia, gdy silnik pokładowy jest wyłączony. Obejmuje to reflektory i ostrzegawcze przeszkody lotnicze, wycieraczki przedniej szyby i dachu, system HVAC, gniazdo USB i oczywiście wszystkie ważne funkcje wyświetlacza w kokpicie. Tadano oblicza, że APU może zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 o około jedną czwartą w porównaniu z pracą jałową pokładowego silnika wysokoprężnego.
Warto wspomnieć, że flagowy model żurawi Tadano CC będzie w przyszłości dostępny również z napędem elektrycznym Inżynierowie Tadano pracują nad CC 88.1600-1 - największym żurawiem firmy – i jego zelektryfikowanym rodzeństwem. Połączenie przewodem elektrycznym zapewni, że będzie mógł on pracować przy absolutnie zerowej emisji CO2, z mocą 2 x 390 kW i zapewnić taki sam udźwig, jak jego odpowiednik napędzany olejem napędowym. Ponadto dostępne będą elastyczne opcje zasilania 6000 V i 6600 V 50 Hz oraz 6600 V 60 Hz.
Tadano wprowadził swój e-PACK w Europie już w 2019 roku. Jest to system elektrohydrauliczny ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym o mocy 32 kW, który działa przy zerowej emisji i prawie zerowym poziomie hałasu – i bez utraty udźwigu. Wystarczy, aby żuraw postawił e-PACK w miejscu w którym będzie używany, aby można go było podłączyć do zewnętrznego zasilania 400 V / 63 A lub 400 V / 32 A. e-PACK jest obecnie dostępny dla wszystkich nowych żurawi Tadano AC o udźwigu do 80 ton metrycznych, a także jako modernizacja dla istniejących żurawi.
Zarówno klienci Tadano, jak i cała branża byli zachwyceni ubiegłoroczną Baumą w Niemczech po obejrzeniu demonstracji technicznej żurawia terenowego Tadano, opartego na AC 4.070-1, z całkowicie zelektryfikowaną nadbudową. Cecha szczególna: Żuraw był w pełni funkcjonalny i całkowicie samowystarczalny we wszystkich warunkach pracy dzięki elastycznej koncepcji zasilania. Mówiąc dokładniej, nadbudówka elektryczna mogła działać na jednej z trzech następujących opcji: zintegrowany akumulator, zewnętrzne złącze zasilania lub generator na silniku wysokoprężnym, który dostarczał moc do silnika elektrycznego.
Prędkość robocza silnika elektrycznego i udźwig były dokładnie takie same jak w przypadku silnika wysokoprężnego, nie wspominając już o znacznie niższych emisjach hałasu we wszystkich warunkach pracy. Niezwykły był również fakt, że osiągnięto sprawność systemu na poziomie około 85 procent, czyli ponad dwukrotnie wyższą efektywność energetyczną wydajnego silnika wysokoprężnego. Dzięki temu demonstracja technologiczna miała znacznie lepszy ślad węglowy, w tym redukcję emisji CO2 nawet o 50 procent w porównaniu z zabudową napędzaną silnikiem wysokoprężnym.
„To wszystko pokazuje, że jesteśmy na właściwej ścieżce dzięki naszej prawdziwej misji: zerowej emisji i naszym zielonym rozwiązaniom Tadano. Jestem przekonany, że będziemy w stanie osiągnąć nasze cele w zakresie zrównoważonego rozwoju, będąc wysoce innowacyjną firmą, która jest świadoma swojej odpowiedzialności wobec naszego świata, i że przyjmiemy rolę pioniera w naszej branży dzięki naszej wiodącej technologii rozwiązania”- mówi dyrektor generalny Tadano, Toshiaki Ujiie.
Źródło: Tadano