Nowy żuraw Link-Belt 120|TT, o udźwigu podstawowym 120 ton, zadebiutował na targach Bauma 2022. Model 120|TT oferuje niezawodną i przyjazną dla użytkownika funkcję kierowania wszystkimi kołami, co zapewnia optymalną manewrowość żurawia w ciasnych miejscach na placu budowy. Kierowana oś tylna z pojedynczymi oponami sprawia, że 120|TT jest wyjątkowo zwinny. Do dyspozycji są 4 tryby kierowania — niezależny przedni, niezależny tylny, kombinowany i „krab”.
Firma Link-Belt Cranes po raz pierwszy wprowadziła na rynek żurawi samochodowych układ sterowania tylnymi kołami na niestandardowym podwoziu żurawia samochodowego 20 lat temu, kiedy zaprezentowała 70-tonowy HTT-8670 na targach ConExpo 2002. Aktualna oferta Link-Belt obejmuje 75-tonowy HTT-8675, 100-tonowy HTT-86100 i 110-tonowy HTT-86110.
Model 120|TT jest wyposażony w nową, szerszą kabinę jednoosobową, po raz pierwszy zaprezentowaną w modelu 120|HT. Model 120|TT jest również wyposażony w nowe zawieszenie pneumatyczne, a jedyne w swoim rodzaju hamulce tarczowe zapewniają lepszą skuteczność hamowania. Dla zwiększenia wydajności silnika i oszczędności paliwa 120|TT jest napędzany silnikiem Cummins 339 kW (445 KM) 2021 zgodnym z normami emisji EPA serii X12. Maksymalna prędkość w modelu 120|TT wynosi 88 km/h . Model 120|TT jest wyposażony w zautomatyzowaną manualną skrzynię biegów ZF-Traxon z ulepszoną wydajnością zmiany przełożeń i wspomaganiem ruszania pod górę.
Maksymalna masa przeciwwagi w 120|TT wynosi 22271 kg i jest wynikiem strategicznego podejścia projektowego do zmniejszenia masy całkowitej, w połączeniu ze zwiększoną nośnością przednich osi do 11793 kg każda. Maksymalna masa przeciwwagi przy prędkości autostradowej wynosi 3628 kg.
Główna wciągarka zapewnia maksymalny uciąg liny wynoszący 92,25 kN i ponad 71,17 kN uciągu liny do czwartej warstwy, idealny do lin stalowych 19 mm , które mają siłę uciągu równą 69,83 kN i wyższą. Maksymalna prędkość wciągarki wynosi 150,9 m/min.
Model 120|TT jest wyposażony w wysięgnik o długości 50 m ze sworzniem i zatrzaskiem, który przewyższa konkurencję i rzuca wyzwanie europejskim żurawiom w swojej klasie udźwigu. Wysokość końcówki wysięgnika głównego wynosi 52,6 m. Sekcje wysięgnika poruszają się na sprawdzonych podkładkach ciernych impregnowanych teflonem firmy Link-Belt, co oznacza, że nie ma potrzeby smarowania dolnej części wysięgnika. Wszystkie krążki linowe i oba sworznie siłownika są również wyposażone w uszczelnione łożyska.
Funkcje takie jak Link-Belt SmartFly, opatentowana przez firmę Link-Belt technologia samodzielnego montażu „bociana” oraz bezprzewodowy pilot do sterowania sprawiają, że przygotowanie maszyny do pracy jest przyjemnością.
Nowa kabina operatora charakteryzuje się doskonałą estetyką i funkcjami zapewniającymi komfort, takimi jak szerokie wejście, zasilanie USB i 12 V oraz powiększone schowki z oświetleniem. Panel Pulse 2.0 z 10-calowym (25,4 cm) ekranem dotykowym jest sercem żurawia, a funkcje i elementy sterujące są intuicyjne, elastyczne i łatwo dostępne. Widok z siedzenia jest niezakłócony przy każdej pogodzie dzięki dużym wycieraczkom z przodu i na górze oraz strategicznie rozmieszczonym otworom wentylacyjnym. Przechylana kabina operatora jest regulowana w zakresie od 0 do 20 stopni. Po wejściu do środka operator ma do czynienia z regulowanym w pięciu kierunkach fotelem, w którym znajdują się lekkie, ale czułe sterowniki elektroniczne. Kontrolery są dostępne w konfiguracji z dwiema lub pojedynczymi osiami i mają funkcję dokładnego pomiaru dla precyzyjnej pracy. Do obsługi teleskopu wysięgnika służy pedał nożny, którego nie można znaleźć w innych żurawiach tej klasy wielkości. Ponadto sterowanie obrotem umożliwia operatorowi swobodne obracanie i wykorzystanie pedału nożnego do płynnego hamowania. Operatorowi pomaga system Link-Belt Pulse 2.0 z telematyką i kamerami, które automatycznie umożliwiają podgląd działania wciągarki i obrotu. Dodatkowe elementy to ogrzewanie, klimatyzacja i radio AM/FM z Bluetooth.
Kabina kierowcy ma wyraźne wskaźniki, odchylaną/teleskopową kierownicę i sprytne miejsce do przechowywania dokumentów. Jej konstrukcja z włókna szklanego jest sprawdzona przez Link-Belt, a wnętrze jest izolowane akustycznie. Pakiet kamer jest standardem i umożliwia operatorowi podgląd cofania oraz skrętu w prawo. Ogrzewanie i klimatyzacja, radio AM/FM, tempomat oraz hamulec kompresyjny silnika to standardowe wyposażenie.
Dostępny jest pakiet oświetlenia roboczego, który obejmuje cztery światła robocze LED o wysokiej intensywności, zamontowane na górze kabiny operatora, z prawej strony nadbudówki skierowanej do przodu, na górnej platformie roboczej i po lewej stronie nadbudowy skierowanej na zewnątrz . Dostępne są również reflektory z pojedynczym i podwójnym wysięgnikiem oraz zdalnie sterowane reflektory z wysięgnikiem, które działają w połączeniu z innymi opcjami reflektorów.
Grzegorz Teperek, ballast.pl/Link-Belt