Nasza strona używa cookies, klikając w przycisk "akceptuję" zgadzasz się na ich stosowanie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o ich działaniu kliknij w przycisk "więcej".

Smaller Default Larger

 

 1.liebherr mk 89 plus w alpach bernenskich

 

Jesienią ubiegłego roku, w Szwajcarii, pojawiło się wyzwanie. Przed zimą, trzeba było zbudować nową, 900-metrową konstrukcję pod nową, imponującą tamę łukową na jeziorze Grimsel w Alpach. Tej wiosny ma zostać zbudowana tam betoniarnia. Firma budowlana Frutiger AG, która bierze udział w projekcie, w październiku wdrożyła do pracy na budowie - położonej 2000 metrów nad poziomem morza - mobilny żuraw wieżowy Liebherr MK 88 Plus.W ciągu najbliższych sześciu lat na jeziorze Grimsel w Alpach Berneńskich zostanie zbudowana ogromna tama. Obiekt zastąpi 90-letnią, uszkodzoną tamę. Fundamenty planowanej betoniarni musiały zostać ukończone w pobliżu przyszłej zapory przed nadejściem zimy.

 

1.liebherr mk 90 plus w alpach bernenskich

 

Dla Reto Mathis’a, szefa działu żurawi mobilnych w firmie Frutiger, rozwiązanie było oczywiste. „MK jest idealny do tej pracy” - mówił. Napięte ramy czasowe, jak również ograniczona przestrzeń na miejscu, skłoniły go do wyboru mobilnego Liebherr’a. Bezpośrednio nad maszyną działały również dwie kolejki linowe, rozpięte nad placem budowy na wysokości ok. 30 metrów. Ponieważ MK 88 Plus także może pracować z hakiem o wysokości zaledwie 18 metrów (przy złożonej wieży), 45-metrowy poziomy wysięgnik był wielką zaletą. Decydującym atutem była jednak wysoka zdolność przeładunkowa MK 88 Plus. Szacuje, że mobilny żuraw wieżowy jest o 20 procent szybszy niż klasyczny żuraw samochodowy. Żuraw z wysięgnikiem teleskopowym potrzebowałby też więcej przestrzeni. Wszystko to składa się na znaczne oszczędności czasu, ponieważ MK 88 Plus wykonał około 1600 operacji przeładunkowych, w tym przenosił stal konstrukcyjną, kontenery budowlane i małe maszyny – wszystko na przestrzeni dwóch tygodni. W najbardziej intensywnym okresie było to nawet 15 operacji na godzinę. Liebherr MK 88 Plus był zasilany energią elektryczną, czyli bezgłośnie i bezemisyjnie. Otoczony stromymi górami i ścianą zapory ekologiczny żuraw poprawił warunki pracy budowlańców. Nie trzeba było także dowozić paliwa cysternami.

 

1.liebherr mk 91 plus w alpach bernenskich

 

Żuraw samochodowy Liebherr od ponad pięciu lat jest integralną i istotną częścią floty dźwigów Frutiger AG. Jest stosowany głównie do budowy konstrukcji stalowych i drewnianych, do prac na dachach płaskich. Do takich prac czteroosiowy dźwig osiąga imponującą wysokość haka wynoszącą aż 59 metrów.

 1.liebherr mk 92 plus w alpach bernenskich

 

 

Stara tama na jeziorze Grimsel, zwana „Spitaldamm”, lata świetności ma już za sobą. Ukończona w 1932 r. była wówczas najwyższą tamą w Szwajcarii, mierząc od podstawy 114 metry. Powodem nowej inwestycji jest pęknięcie, które przebiega przez prawie całą konstrukcję i praktycznie dzieli ją pionowo na pół. Obawa, że stary mur nie byłby w stanie wytrzymać ciśnienia wody, w przypadku znaczącego trzęsienia ziemi,skłoniło elektrownię Kraftwerke Oberhasli AG do podjęcia ambitnego projektu. Nawiasem mówiąc, stara zapora pozostanie i zostanie zalana. Zakończenie budowy nowej zapory planowane jest w 2025 roku.


Źródło:Liebherr

Zapisz się na newsletter