Nasza strona używa cookies, klikając w przycisk "akceptuję" zgadzasz się na ich stosowanie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o ich działaniu kliknij w przycisk "więcej".

Smaller Default Larger

3.zurawie liebherr z norma euro vi c ballast.pl

 

System pomiarowy PEMS w LTM 1160-5.2

 

 

Nawet duże żurawie, takie jak 5-osiowy Liebherr LTM 1160-5.2 o wadze 60 ton, mogą spełniać wysokie standardy emisji spalin, takie jak Euro VI c. Zostało to niedawno potwierdzone przez producenta, po serii testów przeprowadzonych w we współpracy z TÜV NORD i IAV. Chociaż znaczna część publicznej debaty na temat silników diesla i ich emisji koncentruje się na ciężarówkach i samochodach, to temat ten dotyczy także producentów żurawi.

 

2.zurawie liebherr z norma euro vi c ballast.pl

Eksperci z TÜV NORD i IAV instalują sprzęt testowy

 

W przeciwieństwie do ciężarówek, żurawie samojezdne podlegają normom, niezależnie od tego, czy jeżdżą po drodze, czy znajdują się na placu budowy. Nowoczesne maszyny jednosilnikowe, produkowane od 2019 r. i kierowane na rynki krajów UE, Szwajcarii lub Norwegii, muszą spełniać normę emisji Euro V. Wymagania te są podobne do wymagań normy Euro VI c Onroad.

„Od ponad 20 lat prowadzimy badania, a znaczna część naszego budżetu na rozwój przeznaczana jest na redukcję emisji spalin. W tym czasie udało nam się stopniowo redukować tlenki azotu i sadzę o około 97 procent ” - mówi dr Ulrich Hamme, dyrektor techniczny w Liebherr-Werk Ehingen GmbH. „Zanim nasza flota została przekształcona na piąty poziom emisji, przeprowadziliśmy wielomiesięczny test terenowy razem z firmą ESB z Biberach - wynajmującą żurawie - aby zaobserwować i ulepszyć filtr cząstek stałych i układ dozowania mocznika w rzeczywistych warunkach”.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy przeprowadzono testy PEMS (przenośny system pomiaru emisji) razem z ekspertami z TÜV NORD i IAV. „Wyniki tych pomiarów, nawet w porównaniu z nowoczesnymi ciężarówkami renomowanych niemieckich producentów, są kolejnym pionierskim, wybiegającym w przyszłość kamieniem milowym w naszym stałym rozwoju silników i skrzyń biegów do naszych dźwigów”- podsumowuje wyniki dr Hamme. W warunkach rzeczywistych, na znormalizowanej, typowej trasie, która oprócz ruchu miejskiego obejmuje również jazdę po autostradzie, zespół porównał emisje z obciążonego Mercedesa Actrosa 1842 o masie 40 ton, z 60-tonowym Liebherr’em LTM 1160-5.2.

 

4.zurawie liebherr z norma euro vi c ballast.pl

LTM 1160-5.2 w czasie testu - po prawej widoczny pojazd do porównania

 

Testerzy z TÜV NORD i specjaliści z IAV mający duże doświadczenie w pomiarach PEMS monitorowali całą trasę testową wokół Ehingen i Ulm. „Te pomiary gwarantują, że wszystko działa poprawnie, system pomiarowy pracował w rurze wydechowej, a wyniki były dokumentowane niezależnie”, mówił kierownik projektu TÜV NORD dr Martin Goschütz.

Wyniki badań zostały zaprezentowane w Ehingen przez Daniela Lüderitza z IAV trzy miesiące po jazdach testowych: żurawie Liebherr na pułapie emisji Offroad wykazują wartości znacznie lepsze od wymagań normy Euro VI c Onroad, (w czasie jazdy). „Zarówno dwutlenek azotu emitowany przez żuraw, jak i tlenki węgla mieszczą się w zakresie porównywalnym z emisją ciężarówki, podczas gdy węglowodory były nawet niższe niż te zmierzone w ciężarówce, stwierdził dr Goschütz z TÜV NORD.

 

5.zurawie liebherr z norma euro vi c ballast.pl

Prezentacja wyników testów

 

„Żurawie mobilne na całym świecie występują w bardzo małych ilościach. W porównaniu do ciężarówek, pokonują średnio 10000 kilometrów na pojazd rocznie”, mówił dr Hamme. „Test PEMS pokazuje, że nasze żurawie samojezdne można zdecydowanie przeciwstawić emisjom z ciężarówek dalekobieżnych, co jest niezwykle budujące. Pokazuje nam, że postępujemy właściwie, instalując najnowsze technologie silników i skrzyń biegów, pomimo niewielkich odległości pokonywanych rocznie. W połączeniu z wyrafinowanym, wydajnym systemem oczyszczania spalin nasze mobilne żurawie osiągnęły już teraz ten status, co oznacza, że ustanawiamy pionierskie standardy w zakresie czystości i środowiska.”

 

6.zurawie liebherr z norma euro vi c ballast.pl

Normy emisji spalin na osi czasu

 

Norma Euro VI c jest wartością dotyczącą pojazdów użytkowych. Stała część unijnej  regulacji obejmuje pomiary w rzeczywistych warunkach jazdy. W celu określenia poziomu emisji za pomocą PEMS na drogach publicznych stosuje się również procedurę zgodności eksploatacyjnej (emisja podczas użytkowania). Do testu ISC pojazdy są wyposażone w technologię PEMS do mobilnego pomiaru emisji i testowane w rzeczywistym ruchu drogowym pod kątem limitów tlenków azotu (NOx), tlenków węgla (CO) i węglowodorów (HC).

 

 

Źródło: Liebherr

Zapisz się na newsletter