Nasza strona używa cookies, klikając w przycisk "akceptuję" zgadzasz się na ich stosowanie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o ich działaniu kliknij w przycisk "więcej".

Smaller Default Larger

1.jak kontrolowac cisnienie w oponach naczep www.ballast.pl

 

Niezależne badania pokazują, że zdecydowana większość problemów z ciśnieniem powietrza w oponach dotyczy zbyt niskiej jego wartości, niż „nadciśnienia”. Wynika to z kilku czynników, jakimi są stopniowy spadek ciśnienia w dłuższym okresie wynikający ze zmian temperatury, zaniedbania w monitorowaniu czy nawet wygoda kierowców. Jakby nie było w każdej tego typu sytuacji jest to zjawisko niebezpieczne. Dlaczego?


Pierwszym powodem jest bezpieczeństwo. Niskie ciśnienie w oponach naczepy znacząco wpływa na stabilność pojazdu. W typowej naczepie 3-osiowej środek ciężkości wypada dość wysoko. Niski stan ciśnienia w połączeniu z na przykład miękkim poboczem, może spowodować przewrócenie się całego zestawu do rowu. Niedopompowaną oponę można też łatwiej zerwać z felgi przy ostrych manewrach. Może również nastąpić rozerwanie opony – w skutek osłabienia jej konstrukcji.


Drugim szkodliwym czynnikiem jest ekonomia, która w transporcie wiąże się z kosztem każdego kilometra. Jeżeli niskie ciśnienie w oponach naczepy powoduje zwiększone zużycie paliwa o 0,5 litra na 100 kilometrów, to w skali roku może oznaczać straty rzędu 3000 zł na pojazd. To nie dużo, ale mnożąc tą wartość przez flotę 100 pojazdów w firmie wychodzi, że przewoźnik stracił bezpowrotnie ciągnik siodłowy z naczepą. Inną korzyścią ekonomiczną jest koszt samych opon – odpowiednio monitorowane „żyją” dłużej.


Skąd biorą się problemy z ciśnieniem powietrza w naczepach? Wynikają głównie ze sposobu ich eksploatacji. W wielu przypadkach naczepy pełnią role opakowania w transporcie, tak jak kontenery morskie. Rzadko kto się o nie troszczy w takiej samej mierze, jak o ciągniki siodłowe. Największą troskę zauważa się w firmach, w których rzadko podmienia się naczepy. Najwięcej problemów jest w wielkich firmach zlecających holowanie naczep lub w wypożyczalniach. Napięte łańcuchy logistyczne często nie dają czasu kierowcy na kontrolę ciśnienia w naczepach. Jednak skutki tych zaniedbań są opłakane. Dlatego powstało całkiem sporo narzędzi do monitoringu ciśnienia w oponach naczep. Dwa z nich wydają się najbardziej dopasowane do tej roli.

 

Znany producent naczep, niemiecka firma Kögel wprowadziła w tym roku nowy moduł telematyczny do naczep z funkcją automatycznego wykrywania opon. System lokalizuje czujniki ciśnienia w każdej oponie. Umożliwia w ten sposób szybką i prostą wymianę ogumienia w dowolnym warsztacie, ponieważ eliminuje żmudny i kosztowny proces ręcznej kalibracji czujników, znany z dotychczasowych rozwiązań. Od przyszłego roku użytkownicy naczep Kögel mogą wybrać jeden z dwóch modułów telematycznych. Produkt Kögel lub nowy moduł opracowany we współpracy z LDL Technology są dostosowane specjalnie do naczep i umożliwiają dostęp w czasie rzeczywistym do danych EBS, lokalizacji, opon i samej naczepy poprzez przejrzysty, intuicyjny i łatwy w obsłudze portal internetowy.

 

2.jak kontrolowac cisnienie w oponach naczep www.ballast.pl


Użytkownik naczepy może wymienić opony w dowolnym warsztacie, ponieważ czasochłonny i drogi proces kalibracji czujników ciśnienia w ogumieniu czy przeprogramowanie za pomocą specjalnych przyrządów nie są już konieczne. Pracownicy warsztatu nie muszą przechodzić żadnych szkoleń ani wykazywać się znajomością oprogramowania. W połączeniu z modulatorem EBS moduł dostarcza danych na temat stanu naczepy.

Dzięki portalowi internetowemu Kögel Telematics dane te mogą być w razie potrzeby analizowane. W razie potrzeby można ustawić alarmy informujące spedytora, warsztat lub osobę zarządzającą flotą, poprzez SMS lub e-mail, o zdefiniowanych odchyleniach od ustawionych parametrów. Połączone urządzenia telepatyczne dostarczają także innych danych „okołooponowych”. Na przykład „EBSControl” dostarcza z elektronicznego układu hamulcowego (EBS) informacji o skuteczności hamowania, a także o stanie licznika, prędkości, nacisku na osiem oraz zużyciu hamulców. Kögel Telematics dostępny jest również jako doposażenie dla już dostarczonych naczep.

Bardzo ciekawe rozwiązanie powstało także w Polsce. Firma Drabpol wprowadziła system CPC 200-Tdo monitorowania ciśnienia w naczepach do przewozu ładunków ponadnormatywnych. W tej dziedzinie transportu ilość ogumienia w jednym zestawie zaczyna się od 10 opon, a kończy… na 100-200, a w przypadku łączonych modułów transportowych nie istnieje górna granica. Ponad to pojedyncza linia osi może liczyć od 4 do 8 opon i to ulokowanych w trudnodostępnych miejscach. Mierzenie wartości typowym ciśnieniomierzem bywa w przypadku takich pojazdów niewykonalne. Także w samym procesie przewozu nie łatwo ocenić stan opon, gdyż w prawie żaden empiryczny sposób nie da się tego dokonać.

 

3.jak kontrolowac cisnienie w oponach naczep www.ballast.pl

 


Dlatego w firmie Drabpol powstało narzędzie CPC 200-T. System monitoringu temperatury i ciśnienia opon ma przyjazny dla kierowcy "software", w wygodny sposób grupujący i numerujący wszystkie opony i wózki. Z łatwością umożliwia on odnalezienie zagrożonej opony w składzie, i to w trakcie jazdy. Umożliwia on również wygodny przegląd ogumienia w trakcie postoju, tak by poprawić ewentualne parametry przed rozpoczęciem drogi (w przypadku zbliżania się do progu zagrożenia), na przykład po załadunku 120-tonowej maszyny.

 

4.jak kontrolowac cisnienie w oponach naczep www.ballast.pl


Kierowca w sposób szybki i czytelny jest powiadamiany o nieprawidłowym ciśnieniu i temperaturze w kole, a w ciągu 1 minuty ma możliwość pobieżnej kontroli ciśnienia i temperatur nawet kilkuset kół (w czasie jazdy) oraz kontroli szczegółowej w każdym kole – na postoju lub przez drugiego kierowcę w czasie jazdy. Wyświetlacz wyposażony w autorskie oprogramowanie firmy Drabpol umożliwia stały nadzór nad wszystkimi wózkami (liniami osi) i znajdującymi się na nich kołami. System sam właściwie grupuje i numeruje wózki, tak aby dane dla kierowcy zostały klarownie zobrazowane.

 

5.jak kontrolowac cisnienie w oponach naczep www.ballast.pl

 


Dla łatwiejszego odbioru informacji przez kierowcę wyświetlane są nie tylko wartości numeryczne, ale też i kolory: zielony (parametry ciśnienia i temperatury są w normie),pomarańczowy (konieczność rozpoczęcia działań zapobiegawczych, czerwony – awaria krytyczna (konieczność zatrzymania pojazdu),szary – brak łączności koła z czujnikiem. Przy awarii opony pojawia się sygnał dźwiękowy, który zabezpiecza ewentualne przeoczenie przez kierowcę komunikatu na wyświetlaczu. System pozwala na nieograniczone kombinacje naczep i ciągników między sobą. W jednym zestawie drogowym można nadzorować – w standardzie do 200 kół, a na życzenie nawet do...480 kół.
Naczepy często są traktowane „po macoszemu”, a to one de facto niosą na sobie ładunek. Dlatego cieszą proste i skuteczne narzędzia monitorujące ciśnienie w oponach nie tylko w ciągnikach siodłowych, ale i pojazdach ciągnionych.

 

 

Grzegorz Teperek, ballast.pl

 

 

Zapisz się na newsletter