Rewolucyjna i unikalna w skali świata koncepcja podwozia pojazdów Tatra ma już 100 lat. Inżynier Hans Ledwinka, opracował i zastosował w praktyce rozwiązanie pozostające do dziś w użyciu i będące znakiem rozpoznawczym Tatry.
Jest to wyjątkowa koncepcja podwozia. Zasadą jest zastosowanie centralnej rury nośnej i osi z niezależnie zawieszonymi, wahliwymi półosiami skręconymi w jedną całość. Wysoka sztywność na skręcanie i zginanie chroni nadwozia pojazdów przed zniszczeniem i umożliwia zwiększenie dzielności terenowej. Modułowy system produkcji umożliwia montaż pojazdów 2, 3, 4, 5-cio (i więcej) osiowych z możliwością napędu na wszystkie koła. Wały układu napędowego są umieszczone w rurze nośnej, dzięki czemu są chronione przed wpływami zewnętrznymi. Dzięki temu pojazd zyskuje wysoką trwałość i niskie koszty serwisu.
Tylne osie TATRA w wersji podstawowej są zawsze napędzane i zawsze wyposażone w blokady. Napęd na przednią oś można podłączyć w standardzie i używać go wtedy, gdy jest potrzebny. W obudowie osi umieszczona jest para napędzanych kół zębatych (po jednym na każdą półoś) oraz para zębników przekazujących moment obrotowy z mechanizmu różnicowego. Obecnie osie wyposażone są w pneumatyczne hamulce bębnowe, wyposażone w rozpieraki klinowe Perrot, lub zgodnie z życzeniem klienta w hamulce tarczowe na kołach przednich osi.
Ciężarówki Tatra zawsze produkowane były z myślą o transporcie ponadnormatywnym – jako ciągniki balastowe, siodłowe czy podwozia pod żurawie.
Zapraszamy do obejrzenia poniższej galerii, ukazującej koncepcje i ciężarowki Tatra
Źródło: Tatra Trucks