Pagórkowaty teren, ciasne zakręty, wąskie drogi i mosty o ograniczonej nośności. To przeszkody, które musiały pokonać trzy transporty ponadnormatywne na trasie 2200 kilometrów. Trzy turbiny gazowe o masie do 517 ton każda wyruszyły z kazachskiego portu Bautino i pojechały do elektrociepłowni Sirdarya CCGT w Shirin (Uzbekistan). Ze względu na bardzo zróżnicowane ukształtowanie terenu trasę podzielono na trzy odcinki, z których każdy wymagał specjalnie dopasowanego rozwiązania, aby szybko i bezpiecznie dostarczyć ładunek do miejsca przeznaczenia. Firma Mammoet Kazachstan znalazła idealne rozwiązanie dzięki swoim wszechstronnym, wytrzymałym i niezawodnym modułom THP/SL firmy Goldhofer. W połączeniu z dwoma modułami „ADDRIVE” oraz „ADDRONIC” do synchronizacji, eksploatowanych było ponad 68 linii osi.
Na pierwszym 500-kilometrowym odcinku, głównie po dobrych drogach, do transportu turbin gazowych wybrano 19-osiową kombinację typu side-by-side THP/SL. Do pokonywania wielu stromych wzniesień wykorzystano do pięciu głównych napędów (trzy z przodu i dwa z tyłu). Użyto ciężkich ciągników balastowych MAN 41.680 z silnikami o mocy 680 KM.
Ze stromymi zakrętami, wąskimi nieutwardzonymi drogami i mostami o ograniczonej nośności drugi odcinek przez Uzbekistan stanowił kolejne wyzwanie dla zespołu Mammoet. Aby móc pokonywać zakręty, a także uzyskać optymalny rozkład ciężaru na mostach, turbiny gazowe o długości do 15 m i szerokości 6,3 m, ważące ok. 517 ton zostały przeładowany na most dżwigarowy AL600 firmy Mammoet, a następnie zamontowany z przodu i z tyłu na 20-osiowej kombinacji THP/SL P(1+1/2) z »ADDRIVE«. Specjaliści z Mammoet wykorzystali „ADDRONIC” firmy Goldhofer do synchronizacji modułów „ADDRIVE”. Umożliwiło to pełną integrację dwóch jednostek „ADDRIVE” w kombinacji, w celu uzyskania dodatkowej trakcji i siły pchania na stromych zboczach. Pełna moc była dostępna po kliknięciu jednego przycisku, aby rozpędzić konwój do maksymalnej prędkości do 18 km/h.
Wytrzymałe moduły samobieżne »ADDRIVE« mogą osiągać prędkość do 25 km/h. Takie połączenie zapewniało zarówno wystarczającą siłę trakcyjną do przenoszenia ultraciężkich ładunków pod górę, jak i siłę hamowania potrzebną do bezpiecznej jazdy na zjazdach. Przy wyższych prędkościach moduły »ADDRIVE« wyłączają się automatycznie i ponownie włączają, gdy prędkość spadnie poniżej 25 km/h.
Główną przeszkodą dla długiego na 100 metrów i ważącego 900 ton konwoju, na tym odcinku trasy, były liczne mosty, których nośność była zdecydowanie za mała, jak na taką kombinację. Same 60 linii osi modułów THP/SL o dużej ładowności było niewystarczające, aby spełnić wymagania dotyczące maksymalnego nacisku na oś. Aby obserwować ograniczenia na poszczególnych mostach, eksperci od transportu ciężkiego z firmy Mammoet zastosowali strategię, z której korzystali już wiele razy: umieścili 8-osiowy modułowy pojazd Goldhofer, bezpośrednio pod wysokim mostem dźwigarowym, aby mógł bezpośrednio przejąć część ciężkiego ładunku. „8 osi pod mostem z wysokimi dźwigarami musiało być kierowanych oddzielnie z przodu i z tyłu. Ciągłe monitorowanie i regulacja zawieszenia przyczepy umożliwiły nam bezpieczne i niezawodne przejechanie każdego z mostów w tempie pieszego – mówi Marek Łysko, Operations Manager w Mammoet Kazachstan.
Na ostatnim odcinku podróży Mammoet załadował turbiny na ciężki, samobieżny zestawu, który pokonał ostatnie kilometry do elektrowni. Podobnie jak w przypadku wielu poprzednich projektów, eksperci Mammoet ponownie byli przekonani o wysokiej jakości i wszechstronności rozwiązań samochodowych Goldhofer: „Mogliśmy zaplanować i zrealizować całą operację z taką precyzją, ponieważ wytrzymałe moduły Goldhofer można łączyć z niezwykłą elastycznością i konfigurować spełnić bardzo specyficzne wymagania. Ciągłe wsparcie ze strony działów projektowych i serwisowych firmy Goldhofer pomogło nam zaplanować i zrealizować projekt z zachowaniem najwyższego poziomu inżynierii, bezpieczeństwa i wydajności”- mówi Marek Łysko.
„Ten projekt wzmocnił naszą reputację jako zaufanego partnera logistycznego w transporcie ciężkim na rynek Azji Środkowej. Skoncentrowana siła woli zespołu, umiejętności inżynierów, rzetelność personelu sprawiły, że szkice i rysunki stały się rzeczywistością” – mówi Ali Yoldashov, Regional Manager Mammoet - Caspian.
Elektrownia ACWA Power Sirdarya o mocy 1,5 GW w pobliżu miasta Shirin w Uzbekistanie ma na celu poprawę wydajności i mocy wytwarzania energii w Uzbekistanie przy jednoczesnym pobudzeniu wzrostu gospodarczego i zmniejszeniu wpływu na środowisko. Elektrownia gazowo-parowa posiada dwa bloki energetyczne o mocy 750 MW i sprawności ponad 60 proc., dzięki czemu jest w stanie wnieść znaczący wkład w potrzeby energetyczne Uzbekistanu, zapewniając jednocześnie roczne oszczędności w wysokości do 2,2 miliona ton emisji dwutlenku węgla.
Źródło: Mammoet/Goldhofer