Nasza strona używa cookies, klikając w przycisk "akceptuję" zgadzasz się na ich stosowanie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o ich działaniu kliknij w przycisk "więcej".

Smaller Default Larger

4.350 ton na wiadukcie ballast.pl

 

 

Rozbudowa połączenia ICE między Stuttgartem a Ulm to projekt stulecia w niemieckiej infrastrukturze drogowej. Wyzwaniem była m.in. budowa wiaduktu Filstal o długości 485 m, w której pomogły nowe samobieżne pojazdy Cometto MSPE należące do firmy Wiesbauer.

Imponujący wiadukt góruje nad doliną w pobliżu Mühlhausen im Täle, a po ukończeniu będzie niósł dwa tory kolejowe. Dzięki wysokości 85 m będzie trzecim najwyższą przeprawą kolejową w Niemczech. Obiekt buduje konsorcjum Max Bögl/Porr. Wiadukt jest największą pojedynczą budową Deutsche Bahn AG na nowej trasie ICE, zaraz po dworcu w Stuttgarcie. Od 2022 r. pociągi dużych prędkości pokonają przeprawę przy prędkości 250 km/h w zaledwie siedem sekund. Przedmiotem tytułowego transportu był niebieski wózek szalunkowy o długości 85 m.

 

5.350 ton na wiadukcie ballast.pl

 

 

6.350 ton na wiadukcie ballast.pl

 

Ponieważ w dolinie występuje stały wiatr, wzięto również pod uwagę jego siłę. „I tu wkroczyli nasi inżynierowie” - wyjaśnia Joachim Kolb, kierownik sprzedaży Cometto. „Aby zagwarantować stabilność we wszystkich fazach transportu, obliczenia przeprowadzono dla prędkości wiatru 36 km/h, 72 km/h, a w przypadku burzy również 100 km/h.”

 

1.350 ton na wiadukcie ballast.pl

 

Ponieważ firma Wiesbauer z Bietigheim-Bissingen była obecny na budowie od wielu miesięcy z różnymi dźwigami samojezdnymi, złożyła także ofertę na wykonanie transportu ciężkiego - i natychmiast otrzymała kontrakt. Samobieżne moduły transportowe to zupełna nowość dla firmy Wiesbauer. Ale dano się na specjalistów i pod koniec 2019 r. w firmie Cometto zamówiono w sumie 20 linii osi SPMT o nacisku na oś 48 ton i dwa agregaty o mocy 202 kW. Mimo skutków pandemii pojazdy przybyły punktualnie.

 

13.350 ton na wiadukcie ballast.pl

 

Wózek szalunkowy został załadowany na otwartym terenie. Na jednym końcu szalunku znajdowały się dwie jednostki MSPE 4 z firmy Wiesbauer (pracujące obok siebie), a na drugi końcu - około 58 metrów dalej - 6-osiowy MSPE należący do firmy Krebs Korrosionsschutz z Rostocku.

 

14.350 ton na wiadukcie ballast.pl

 

Wcześniejsze obliczenia doprowadziły do określenia ​​maksymalnego dopuszczalnego przechyłu bocznego wynoszącego 4,58% przy prędkości wiatru 72 km/h. Aby bezpiecznie zastosować się do tych wartości, transport został przesunięty do przodu o jeden dzień, ponieważ spodziewano się nadejścia frontu burzowego, który mógł zagrozić procesowi.

 

8.350 ton na wiadukcie ballast.pl

 

Dwaj menedżerowie transportu, Jörg Neuhäusel z Krebs i Leonard Schmid z Wiesbauer, skonfigurowali transfer danych między zespołami napędowymi, aby cała grupa pojazdów mogła być sterowana za pomocą tylko jednego pilota radiowego. Ponadto umieścili na moście linię, po której transport musiał poruszać się z absolutną precyzją.

 

3.350 ton na wiadukcie ballast.pl

 

Z prędkością 0,5 km/h imponująca konstrukcja przejechała od strony Ulm na odległość 485 m w kierunku Stuttgartu. Podczas transportu operator Jörg Neuhäusel, ekspert z Krebs Korrosionsschutz, pilnował poprzecznego przechyłu: „Nigdy nie było przekroczenia większego niż 1,5% - wszystko odbyło się bezpieczne” powiedział Neuhäusel.

 

11.350 ton na wiadukcie ballast.pl

 

Krótko przed osiągnięciem ostatecznej pozycji zainstalowano tor transferowy - coś w rodzaju suwnicy, która późniejszym czasie zapewni przesunięcie całego szalunku na drugą jezdnię wiaduktu. Jej obecność wymagała przełożenia ładunku.

 

7.350 ton na wiadukcie ballast.pl

 

Dlatego drugi moduł Cometto SPMT z dwoma 6-osiowymi wózkami był gotowy, w podobnym układzie - wózki obok siebie. Następnie dwa czteroosiowe wózki „przekazały” ładunek na pierwszym torze poprzecznym do dwóch sześcioosiowych zespołów. W rezultacie odległość między podporami wzrosła do znacznej wartości 71,90 m, a łączna masa ładunku i pojazdów wyniosła około 438 t.

 

12.350 ton na wiadukcie ballast.pl

 

10.350 ton na wiadukcie ballast.pl

 

Następnie kombinacja przeszła dalej w kierunku Stuttgartu, wózki 6-osiowe ponownie cofnięto o 17,40 m, a po przesunięciu wózka szalunkowego do przodu jego koniec postawiono na drugim torze poprzecznym. Wymagało to sporej precyzji. Operator zmniejszył moc jednostek do 20% za pomocą potencjometru na pilocie zdalnego sterowania i przeniósł całą konstrukcję z milimetrową precyzją na pożądaną pozycję. Operacja zakończyła się pełnym sukcesem. Poniżej możecie zobaczyć film z tego wydarzenia.

 

Successful obstacle run with 350t in stunning heights on Cometto MSPE self-propelled trailers (skip to 2s)
Successful obstacle run with 350t in stunning heights on Cometto MSPE self-propelled trailers (skip to 2s)
Previous Next Play Pause
1
 

 

 

 

 

Źródło: Cometto

Zapisz się na newsletter