Nasza strona używa cookies, klikając w przycisk "akceptuję" zgadzasz się na ich stosowanie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o ich działaniu kliknij w przycisk "więcej".

Smaller Default Larger

2.10 lecie osptn podsumowanie ballast.pl

                fot.Olga Skiba

 

 

Uroczystość 10-lecia Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracodawców Transportu Ponadnormatywnego to ważny moment historyczny dla branży. Na początku XXI wieku wydawało się, że polscy przewoźnicy skazani są na „oślą ławkę” – wskazywały na to przepisy i realia. Dzisiaj, transport ponadnormatywny „made by Poland” jest czymś zupełnie innym. To nowoczesny tabor, zagraniczni klienci, widowiskowe zlecenia. O tym, jaką drogę przeszliśmy świadczy alergiczna reakcja zagranicznej konkurencji, przyzwyczajonej, że „się jej należy” – tylko właściwie co?

                Świętowanie pierwszej dekady Stowarzyszenia upłynęło w bardzo dobrej atmosferze. Liczba sukcesów jest długa. Lekko licząc udało się zrealizować 75% problemów, jakie gnębiły branżę, a nawet osiągnięto coś więcej.

 

5.10 lecie osptn podsumowanie ballast.pl

 

                Dwadzieścia lat temu, jako początkujący dziennikarz branżowy, odwiedzając polskie firmy specjalizujące się w transporcie ponadnormatywnym, spotykałem się ze stałym pytaniem: „u kogo Pan był wcześniej i jaki mają sprzęt?” Na tej podstawie, mój kolejny rozmówca ustalał sytuację u konkurencji. Tak, zawistne konkurowanie było wówczas normą. Dodatkowo ubarwiały je złośliwe epitety na temat uczciwości rywala. Wydawało się, że nic tego nie zmieni. Ale przez ostatnie lata ucywilizowaliśmy się, jako branża: wzajemnie ze sobą kooperujemy, mamy wspólnych wrogów i razem rozwiązaliśmy wiele problemów. Oczywiście, ktoś powie, że teraz, kiedy jest dużo pracy, jest miejsce dla każdego. Otóż nie do końca. Polskie firmy nadal odczuwają niechęć na wielu rynkach. Progres nastąpił zupełnie gdzie indziej. Nauczyliśmy się, jako branża, rozwiązywać problemy i wspólnie walczyć o swoje – i to w ramach prawa. Przykład? Wydaje się, że lekcję pt. „Konkurencyjność w trudnych czasach” powinny odrobić… zachodnioeuropejskie przedsiębiorstwa transportowe. Mamy te same stawki, te same pojazdy, tych samych (deficytowych) kierowców. W czym jest problem? W przyzwyczajeniu i skostnieniu „za Odrą”. Tymczasem polska przedsiębiorczość zaczyna przypominać „azjatyckie tygrysy”, które lata temu zaskoczyły gospodarki europejską i amerykańską. Ale dość już tych dywagacji gospodarczych – wróćmy do 10-lecia.

 

4.10 lecie osptn podsumowanie ballast.pl

 

                Jubileusz był świetną okazją do omówienia kolejnych celów OSPTN. Łukasz Chwalczuk, zaprezentował zwyczajowo kilka migawek ze spraw, jakie przewinęły się przez Stowarzyszenie, w tym kwestię prawa zastawu na przesyłce czy cofnięcie licencji „na spedycję” za niepłacenie faktur potwierdzone wyrokiem sądowym. Baczne oko prawników wypatrzyło, że istnieją formalne problemy z zawieszeniem hydraulicznym oraz ciągnikami 6x2. Tym także zajmie się OSPTN. Celowo nie podajemy szczegółów, aby zachęcić do przystąpienia do „ponadnormatywnych”. W tym roku złożono już petycję na temat korekty niektórych przepisów utrudniających branży nie tylko pracę, ale i dobrą reputację – to w sumie, aż 14 żądań. Stowarzyszenie dopomina się praw swoich członków u innych podmiotów, jak Autostrada Wielkopolska, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, u wojewodów. Na razie trwa walka o definicję pojazdu pilotującego oraz o nieszczęsny wymóg stosowania tablicy informującej o szerokości transportu. To sprawy bieżące.

 

6.10 lecie osptn podsumowanie ballast.pl

 

                Celami na lata 2019/2020 jest upowszechnianie wiedzy na temat transportu ponadnormatywnego na kursach na prawo jazdy. To najlepsze miejsce i czas, aby uświadomić nowych kierowców o istnieniu nienormatywnego transportu na drogach.

 

1.10 lecie osptn podsumowanie ballast.pl

             fot.Olga Skiba

 

                Walne Zgromadzenie uświetniło bardzo ciekawe wystąpienie dr hab. inż. Sławomira Juścińskiego prezentujące, jak na przestrzeni wieków nasi przodkowie radzili sobie z ładunkami ponadnormatywnymi. Z podobnymi, ale współczesnymi problemami branży uporało się Stowarzyszenie – tak, jak nasi dziadowie: mozolną, ale systematyczną pracą. Dlatego w ramach podziękowań dla OSPTN, za trud włożony w rozwój środowiska przewoźników, wydało mi się słusznym wręczyć statuetkę od portalu ballast.pl, symbolizującą narzędzie do podnoszenia problemów branży. Gratulujemy pierwszej dziesięciolatki – czekamy na następną!

 

Grzegorz Teperek - ballast.pl

Zapisz się na newsletter