Wraz z rokiem modelowym 2025 MAN TGE otrzyma obszerną aktualizację funkcjonalną i wewnętrzną. „Ciężarówka wśród vanów” dokonuje zatem największego skoku technologicznego w swojej historii. Furgonetka MAN Truck & Bus otrzymuje zupełnie nową architekturę sieci pokładowej. Nowa generacja jednostek sterujących z jednej strony spełnia wyższe wymagania w zakresie cyberbezpieczeństwa, z drugiej zaś znacząco zwiększa aktywne i bierne bezpieczeństwo kierowców i innych użytkowników dróg, za pomocą nowych systemów wspomagających kierowcę. Dzięki temu MAN TGE jest lepiej chroniony przed manipulacją cyfrową i nieautoryzowanymi zmianami w oprogramowaniu pojazdu, a także jest idealnie przygotowany na przyszłe cyfrowe usługi online. Kolejną zaletą jest możliwość aktualizacji bezprzewodowych. Eliminuje to potrzebę wizyt w warsztacie w celu aktualizacji oprogramowania i stale poprawia stabilność oprogramowania.
Połączenie nowych jednostek sterujących oraz nowych czujników radarowych i kamer umożliwiło również znaczne ulepszenie systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Całkowicie nowe są na przykład funkcje ostrzegania o martwym polu widzenia i ostrzegania w trakcie ruszania. Są one obecnie standardem we wszystkich pojazdach MAN TGE o masie powyżej 3,5 tony z homologacją N2 i opcjonalnie w pojazdach z homologacją N1. Nowością są także opcjonalne systemy wspomagania, Cruise Assist, Cruise Assist Plus i Turn Assist. Ponadto prawie wszystkie systemy zostały przeprojektowane i rozszerzone ich funkcje. Na uwagę zasługuje także rozszerzona lista systemów wspomagających montowanych w standardzie. Każdy MAN TGE Next Level jest wyposażony w funkcję wykrywania zmęczenia, informację o znakach drogowych, inteligentnego asystenta prędkości, asystenta hamowania awaryjnego, asystenta parkowania, aktywnego systemu utrzymania pasa ruchu, tempomatu i systemu monitorowania ciśnienia w oponach. Podnosi to bezpieczeństwo czynne samochodów dostawczych MAN na nowy poziom.
Nowością w wyposażeniu standardowym MAN TGE z homologacją N1 jest poduszka powietrzna pasażera oraz system rejestracji wypadków, który ostatni rejestruje i przechowuje krytyczne parametry i informacje związane z kolizją na krótko przed, w trakcie i bezpośrednio po zderzeniu. W ten sposób dostępne są ważne dane do badania wypadków i analiz działania urządzeń zabezpieczających. Poduszka powietrzna pasażera z przodu jest nadal dostępna jako opcja w pojazdach z homologacją N2.
TGE Next Level jest wyposażony także w wiele nowych funkcji zwiększających komfort: nową deskę rozdzielczą z cyfrowymi przyrządami oraz duży ekran dotykowy MAN Media Van umożliwiający sterowanie funkcjami pojazdu i systemem informacyjno-rozrywkowym. Gruntownie zmieniona elektryka i elektronika pojazdu w połączeniu z nowym miejscem pracy kierowcy oraz nowymi i unowocześnionymi systemami wspomagającymi wynoszą MAN TGE na nowy poziom, dlatego nadano mu przydomek „Next Level”. Produkcja pierwszych wariantów modelu rozpocznie się w czerwcu 2024 r., a w ciągu roku będą realizowane kolejne.
Dynamiczny wygląd zewnętrzny pozostaje praktycznie niezmieniony. Dlatego MAN Truck & Bus stworzył subtelną, przyciągającą wzrok edycję TGE Next Level Edition, która wyznacza wizualne akcenty. Edycję można już zamawiać. Obejmuje kolor premierowy Pale Copper Metallic, obudowy lusterek w kolorze Piano Black, listwę bumerangu na zderzaku w kolorze srebrnym, plakietkę „Next” na przednim grillu oraz 17-calowe felgi aluminiowe w kolorze srebrnym lub opcjonalnie czarnym.
Jeśli chodzi o napęd, w portfolio następuje niewielka zmiana. 2,0-litrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny oraz możliwość wyboru pomiędzy manualną a 8-biegową automatyczną skrzynią biegów pozostają takie same. Poprzedni silnik podstawowy o mocy 75 kW (102 KM) nie będzie już oferowany ze względu na ograniczone zapotrzebowanie klientów. Poziomy mocy silników to: 103 kW (140 KM), 120 kW (163 KM) i 130 kW (177 KM).
Wysoka jakość usług MAN TGE pozostaje niezmieniona, dzięki specjalistycznej wiedzy dotyczącej pojazdów użytkowych, całodobowej pomocy drogowej i długim godzinom otwarcia wielu oddziałów. W MAN TGE Next Level dostępna jest także cyfrowa usługa MAN ServiceCare, która zapewnia płynną komunikację pomiędzy operatorem pojazdu a warsztatem. MAN ServiceCare to cyfrowy system zarządzania konserwacją i naprawami dla użytkownika pojazdu.
Deska rozdzielcza w MAN TGE została całkowicie przeprojektowana i obecnie posiada wolnostojący wyświetlacz dotykowy pośrodku. Ergonomiczna kierownica, za pomocą którego można bezpośrednio wybierać nowe systemy wspomagania, również została przeprojektowana. Nowy zestaw wskaźników jest w standardzie w pełni cyfrowy i oferuje kierowcy szerokie możliwości dostosowywania wyświetlaczy i informacji.
Jednak najbardziej rzucającą się w oczy atrakcją nowego kokpitu jest nowy system informacyjno-rozrywkowy MAN Media Van, będący nowoczesnym centrum sterowania umożliwiającym sterowanie multimediami i funkcjami pojazdu. Dostępne są trzy warianty systemu informacyjno-rozrywkowego: standardowy MAN Media Van nawigacja z ekranem 10,4", MAN Media Van Nawigacja z ekranem 10,4" (plus funkcje opcjonalne) i MAN Media Van Nawigacja Business z ekranem 12,9" (plus funkcje opcjonalne). Funkcje dodatkowe obejmują na przykład strumieniowe przesyłanie multimediów za pośrednictwem usługi przesyłania strumieniowego Tidal i sterowanie głosowe. Na życzenie można zamówić indukcyjną stację ładującą do bezprzewodowego ładowania inteligentnych urządzeń. Dla lepszej komunikacji z pasażerami siedzącymi w tylnym rzędzie siedzeniach w kabinie załogi można wybrać przedni mikrofon i tylne głośniki.
Tuner DAB, interfejs Bluetooth i MAN SmartLink do integracji ze smartfonami (Android Auto lub Apple CarPlay) są montowane standardowo w MAN Media Van. Ten ostatni umożliwia wyświetlanie wybranych aplikacji na ekranie MAN Media Van i obsługę ich bezpośrednio za pomocą ekranu dotykowego lub za pomocą elementów sterujących MAN TGE.
Inne nowe funkcje standardowe, dzięki którym jazda MAN TGE jest jeszcze przyjemniejsza, bezpieczniejsza i łatwiejsza, to Keyless Go, elektroniczny hamulec postojowy i dwa porty USB-C. Ponadto TGE z automatyczną skrzynią biegów nie ma już dotychczasowej dźwigni zmiany biegów. Do wybierania trybów jazdy dostępna jest teraz automatyczna dźwignia zmiany biegów na kierownicy. To zwiększa przestrzeń w kabinie, podobnie jak nowy elektroniczny hamulec postojowy, który uruchamia się przyciskiem w kokpicie. Poprzednia dźwignia hamulca ręcznego obok siedzenia kierowcy nie jest już potrzebna. Dodatkowo elektroniczny hamulec postojowy z funkcją „Auto Hold” zabezpiecza pojazd przed stoczeniem się na postoju, automatycznie zaciągając hamulec postojowy bez konieczności trzymania pedału hamulca. Odciąża to kierowcę, np. podczas jazdy. w ruchu ciągłym, podczas postoju na światłach lub na przejeździe kolejowym o nachyleniu pod górę lub w dół.
Dzięki nowej funkcji Keyless Go zapłon można włączyć zdalnie, a nie kluczykiem. Dodatkowy przycisk w kokpicie służy do uruchamiania i zatrzymywania silnika bez kluczyka. Wygodna funkcja oszczędzająca czas. Do przesyłania danych i ładowania urządzeń mobilnych dostępne są aż cztery nowe porty USB-C o mocy ładowania 45 W: dwa pod konsolą środkową, jeden na górze deski rozdzielczej i jeden nad przednią szybą.
Wraz z wprowadzeniem TGE Next Level liczba systemów dostępnych w standardzie wzrosła do znacznie wyższego poziomu. Całkowicie nowe systemy wspomagania kierowcy ostrzegające o martwym polu widzenia i ostrzegające o konieczności ruszania są montowane standardowo w pojazdach TGE z homologacją N2 i są oferowane jako opcja w przypadku pojazdów TGE z homologacją N1. Funkcja ostrzegania o martwym polu wykorzystuje czujniki radarowe do monitorowania martwego pola obok pojazdu (w zależności od tego, czy pojazd jedzie po lewej czy prawej stronie) i zmniejsza ryzyko kolizji z rowerzystami, szczególnie podczas skręcania. Opcjonalnie można go rozszerzyć, aby monitorować obie strony pojazdu. Funkcja ostrzegania w czasie ruszania wykorzystuje wielofunkcyjną kamerę i radar do monitorowania obszaru przed pojazdem i pomaga uniknąć kolizji z pieszymi lub rowerzystami podczas ruszania. W przypadku obu systemów kierowca jest ostrzegany wizualnie i akustycznie.
Nowością w wyposażeniu standardowym są następujące systemy: aktywny system utrzymania pasa ruchu, asystent parkowania, wykrywanie zmęczenia, informacja o znakach drogowych, inteligentny asystent prędkości i system monitorowania ciśnienia w oponach. Dostępne są także funkcje tempomatu i ogranicznika prędkości. Asystent hamowania awaryjnego nadal należy do wyposażenia standardowego. Oznacza to, że MAN TGE jest bezpieczniejszy niż kiedykolwiek, nawet w standardzie.
System Active Lane Guard pomaga kierowcy utrzymać pojazd na pasie ruchu, korygując interwencje układu kierowniczego. W szczególności poprawiono rozpoznawanie granicy pasa ruchu. Przebieg granic pasa ruchu jest rejestrowany przez kamerę. Ponadto system ostrzega kierowcę za pomocą wibracji kierownicy lub sygnału dźwiękowego w przypadku niezamierzonego przekroczenia granicy pasa ruchu.
System wspomagania parkowania wykorzystuje czujniki parkowania do monitorowania obszaru przed i za pojazdem oraz wspiera kierowcę podczas parkowania, wyświetlając odległość do przeszkód statycznych zarówno na zestawie wskaźników, jak i na ekranie MAN Media Van. Nowością jest automatyczne inicjowanie hamowania awaryjnego w przypadku nieuchronnej kolizji.
System wykrywania zmęczenia sygnalizuje kierowcy zarówno wizualnie na zestawie wskaźników, jak i na ekranie MAN Media Van, a także dotykowo poprzez krótkie zaciągnięcie pasów bezpieczeństwa, w przypadku krótkotrwałej lub długotrwałej utraty uwagi. Wyświetlany jest aktualny poziom senności i rozproszenia oraz czas podróży od ostatniej przerwy, wraz z zaleceniami dotyczącymi przerw i propozycjami znalezienia miejsca na odpoczynek.
Funkcja informacji o znakach drogowych informuje kierowcę na zestawie wskaźników i na ekranie MAN Media Van o znakach drogowych wykrytych przez kamery lub określonych na podstawie danych nawigacji i trasy. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości kierowca zostaje ostrzeżony wizualnie i akustycznie.
Inteligentny asystent prędkości określa ograniczenie prędkości na podstawie włączonego ogranicznika prędkości, zarejestrowanych znaków drogowych i przewidywanych danych trasy, a następnie automatycznie zwalnia do dopuszczalnej prędkości. Po anulowaniu ograniczenia prędkości automatycznie przyspiesza do prędkości ustawionej wcześniej na wyświetlaczu. Jeżeli kierowca ręcznie przekroczy dozwoloną prędkość, otrzyma ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe.
Asystent hamowania awaryjnego pomaga uniknąć kolizji z pojazdami poprzedzającymi. Wspomaga kierowcę w automatycznym hamowaniu, ostrzega wizualnie, dotykowo i akustycznie, jeśli odległość jest zbyt mała, a także może inicjować automatyczne hamowanie awaryjne, jeśli zamontowana jest automatyczna skrzynia biegów. Nowa, zintegrowana funkcja wykrywania pieszych i rowerzystów rozszerza zakres funkcji także na innych użytkowników drogi.
System monitorowania ciśnienia w oponach jest teraz dostępny także w przypadku opon bliźniaczych. Określa aktualne ciśnienie w oponach za pomocą czujników w kołach (nowość: także w kole zapasowym) i informuje kierowcę przed i w trakcie podróży, ostrzegając wizualnie i akustycznie w przypadku niskiego ciśnienia w oponach lub jego gwałtownej utraty.
Zaawansowanie technologiczne nowych sterowników, czujników i kamer zamontowanych w pojeździe umożliwia wprowadzenie nowych, udoskonalonych systemów wspomagających. Jedną z głównych przyczyn takiego stanu rzeczy jest zwiększona moc obliczeniowa pod maską. Dzięki systemom wspomagającym MAN TGE zapewnia jeszcze lepszą ochronę pasażerów pojazdu i innych użytkowników drogi oraz przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze.
Całkowicie nowe, opcjonalne systemy wspomagania kierowcy to Turning Assist i Cruise Assist Plus (w tym Emergency Assist). Zauważalne ulepszenia wprowadzono w systemie wspomagania wspomagania parkowania, kamerze cofania z dynamicznymi liniami prowadzenia, ACC Stop & Go i Emergency Assist. Funkcja Turn Assist pomaga uniknąć czołowych kolizji z nadjeżdżającymi pojazdami, automatycznie hamując podczas skręcania na przeciwny pas ruchu.
Asystent parkowania wspomaga kierowcę podczas parkowania równoległego i prostopadłego. W tym celu czujniki najpierw wykrywają miejsce parkingowe, a kierowcy wyświetlają odpowiednią wielkość. Podczas wspomaganego parkowania, kierowca naciska pedały przyspieszenia i hamulca, asystent parkowania przejmuje kierowanie i automatycznie inicjuje hamowanie awaryjne w przypadku zbyt dużej prędkości lub grożącej kolizji.
Kamera cofania pokazuje teraz kierowcy otoczenie za pojazdem na ekranie MAN Media Van z dynamicznymi, a nie statycznymi liniami prowadzącymi. Poprawia to orientację kierowcy, ponieważ linie prowadzące stale dopasowują się do trasy. Wyższa rozdzielczość kamery poprawiła także wyświetlanie na ekranie MAN Media Van, a tym samym widoczność.
ACC Stop & Go to półautomatyczna kontrola procesów przyspieszania i hamowania na podstawie prędkości zadanej przez kierowcę lub odległości od pojazdu poprzedzającego. Po zahamowaniu do zatrzymania system uruchamia się półautomatycznie; po pojawieniu się komunikatu kierowca musi potwierdzić automatyczne ponowne uruchomienie, naciskając pedał przyspieszenia. Funkcja ACC Stop & Go jest dostępna wyłącznie w ramach Cruise Assist lub Cruise Assist Plus.
Aktywny system utrzymania pasa ruchu i asystent jazdy w korku kontrolują także przyspieszanie i hamowanie w zależności od prędkości ustawionej przez kierowcę lub odległości od pojazdu poprzedzającego. Koryguje także ruchy kierownicy, aby utrzymać pojazd na pasie ruchu. Po zahamowaniu do zatrzymania system uruchamia się w pełni automatycznie i automatycznie utrzymuje pojazd na środku pasa ruchu. Aktywny system utrzymania pasa ruchu i asystent jazdy w korku są dostępne wyłącznie w połączeniu z funkcją ACC Stop & Go w tempomacie.
Emergency Assist stale monitoruje aktywność kierowcy na pedale przyspieszenia, układzie kierowniczym i hamulcach. W przypadku braku aktywności kierowcy w sytuacji wyjątkowej – np. w przypadku uszczerbku na zdrowiu lub utraty zdolności do kierowania pojazdami – Emergency Assist może przejąć kontrolę nad pojazdem, zatrzymać pojazd, a następnie go zabezpieczyć (włączyć światła awaryjne, wykonać eCall, odblokować drzwi).
Dzięki temu w granicach systemu można uniknąć grożących konsekwencji, takich jak zjechanie z jezdni, najechanie na tył pojazdu i zagrożenie dla innych użytkowników drogi. Funkcja Emergency Assist jest dostępna wyłącznie w połączeniu z ACC Stop & Go w Cruise Assist Plus i dlatego tylko w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów.
Cruise Assist łączy funkcje ACC Stop & Go, Active Lane Guard System i Traffic Jam Assist, aby pomóc kierowcy w utrzymaniu odległości, prędkości i pozycji na pasie ruchu. W tym celu półautomatyczne sterowanie procesami przyspieszania i hamowania jest połączone z boczną kontrolą ruchów kierownicy w celu utrzymania pasa ruchu.
Na Cruise Assist Plus składają się funkcje ACC Stop & Go, Emergency Assist, Active Lane Guard System i Traffic Jam Assist. Jest ona dostępna wyłącznie w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów.
Asystent zmiany pasa ruchu wspiera kierowcę podczas zmiany pasa ruchu, aktywnie monitorując otoczenie – teraz ze znacznie większym zasięgiem detekcji dzięki nowym czujnikom. Ponadto zintegrowane ostrzeganie zapewnia teraz jeszcze lepsze wsparcie przed ruchem poprzecznym z tyłu podczas wyjeżdżania tyłem z wyjścia lub miejsca parkingowego i automatycznie inicjuje hamowanie awaryjne w przypadku nieuchronnej kolizji. W obu przypadkach można skutecznie uniknąć kolizji z innymi pojazdami.
Źródło: MAN SE