Od swojej premiery w czerwcu 2021 r. Actros L zdefiniował segment premium ciężkich samochodów ciężarowych napędzanych silnikiem wysokoprężnym marki Mercedes-Benz Trucks. Teraz firma przenosi swój odnoszący sukcesy okręt flagowy na nowy poziom: dzięki futurystycznej konstrukcji pojazdu, zoptymalizowanej aerodynamiki, licznym funkcjom zapewniającym komfort, wydajnym silnikom, wysokiej dynamice jazdy i najnowszym systemom wspomagającym, nowy Actros L ma wszystko, czego potrzeba, aby zaimponować zarówno operatorom flot, jak i kierowcom zawodowym. W ten sposób tradycyjna ciężarówka z silnikiem wysokoprężnym kontynuuje historię sukcesu tej serii modeli, która rozpoczęła się w 1996 roku, potwierdzając po raz kolejny zaangażowanie Mercedes-Benz Trucks w jak najlepsze zaspokajanie potrzeb swoich klientów i ich kierowców. Cel: dalsze bycie jednym z pionierów w branży samochodów ciężarowych o napędzie konwencjonalnym. Nowego Actrosa L z kabiną ProCabin można zamawiać od kwietnia 2024 r., a do produkcji wejdzie w grudniu 2024 r.
Już na pierwszy rzut oka rzuca się w oczy zupełnie nowy wygląd zewnętrzny Actrosa L. Cały kształt ProCabin, zaprezentowany po raz pierwszy podczas światowej premiery elektrycznego eActrosa 600 z napędem akumulatorowym w październiku 2023 r., został w całości zaprojektowany z myślą o szczególnie wydajnej aerodynamiki: od spojlera na dachu przed właściwym spojlerem dachowym, panele deflektorów na słupku A wokół bocznych okien i dużą, płaską przednią klapę kabiny, zoptymalizowany zderzak z minimalnymi otworami wlotów powietrza do chłodzenia i nowe panele podwozia. W ten sposób strumień powietrza spotyka się z korzystnym aerodynamicznie przodem wydłużonym o 80 milimetrów i nadal jest prowadzony wokół pojazdu w możliwie optymalny sposób. Zapewnia to opływowe wejście, ulepszone wykończenie nadkoli i zoptymalizowane wykończenie boczne. Praktycznie nie ma już żadnych szczelin ani przestrzeni, co sprzyja zoptymalizowanemu przepływowi powietrza. Wydłużone deflektory boczne zostały zaprojektowane na wzór żagli, aby zapewnić dobre przejście pomiędzy ciężarówką z naczepą a dołączoną naczepą. Zastosowanie różnych uszczelek w celu oddzielenia komory silnika od zewnętrznego przepływu powietrza dopełnia koncepcję aerodynamiczną. W sumie oznacza to oszczędność paliwa w nowym Actrosie L aż do trzech procent.
Na zewnątrz zauważalne szczegóły obejmują takie elementy, jak pełny lakier kabiny, w tym logo Mercedes-Benz i napisy w ciemnym chromie, a także aluminiowe stopnie. Całe oświetlenie w pojeździe i wokół niego również jest wykonane w technologii LED. Dotyczy to reflektorów głównych i kierunkowskazów, a także świateł bocznych i tylnych. Dostępne są także reflektory Matrix LED jako opcja zapewniająca maksymalną wydajność oświetlenia.
ProCabin dostępna jest w trzech wariantach – Stream, Big lub Giga Space – oferuje liczne funkcje zwiększające komfort, takie jak zoptymalizowane ogrzewanie siedzeń, nowe pokrowce na siedzeniach, leżanki z ramami z pełnymi listwami i nowym, grubym materacem. Nowością jest także rozszerzony zakres funkcji paneli przełączników przy leżankach, oświetlenie otoczenia oraz dodatkowe lampki do czytania LED. Ponadto dostępne są inne elementy wyposażenia, takie jak dodatkowe gniazda USB-C w bocznych ściankach, wysokiej jakości zasłona w dwukolorowym stylu, druga lodówka, gniazdko 230 V lub koncepcja SoloStar, która jest teraz dostępna w dwa nowe warianty pokrowców na siedzenia. Od kwietnia 2025 r. dostępny będzie także Multimedia Cockpit Interactive 2 z ulepszonym menu, sterowaniem głosowym, jeszcze lepszą łącznością i nowymi aplikacjami, takimi jak połączone ostrzeżenia o ruchu drogowym.
Oprócz działań optymalizujących aerodynamikę, Mercedes-Benz Trucks dodatkowo zwiększa wydajność nowego Actrosa L w połączeniu z trzecią generacją silnika wysokoprężnego OM 471 o pojemności 12,8 litra. Silnik OM 471, dostępny ze sprawdzonymi silnikami wysokoprężnymi OM 470 i OM 473, zaprojektowano konsekwentnie z myślą o obniżeniu całkowitego kosztu posiadania (TCO) bez uszczerbku dla osiągów, dynamiki jazdy lub komfortu w zakresie oszczędnej jazdy, zmniejszonej emisji CO2, niższej koszty operacyjne i wyższe zyski.
Wraz z trzecią generacją OM 471, Mercedes-Benz Trucks wprowadził dwie nowe turbosprężarki precyzyjnie dostosowane do różnorodnych potrzeb klientów. W wariancie przeznaczonym do transportu dalekobieżnego postawiono na osiągnięcie jak najniższego zużycia paliwa. W połączeniu ze zmienionym układem oczyszczania spalin ta turbosprężarka umożliwia maksymalną oszczędność paliwa aż do czterech procent w porównaniu z poprzednią generacją.
Elementy bezpieczeństwa zastosowane w nowym Actrosie L wzmacniają także pozycję producenta jako jednego z pionierów w branży. Często systemy te znacznie przekraczają rygorystyczne standardy rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego (GSR), które zacznie obowiązywać od lipca 2024 r. i wymaga stosowania szerokiej gamy systemów wspomagania kierowcy w celu dalszej poprawy bezpieczeństwa drogowego wszystkich użytkowników dróg. Dla efektywności takich systemów bardzo istotne jest wyposażenie pojazdów w kamery i czujniki. Aby jeszcze lepiej przyczynić się do zapobiegania wypadkom, Daimler Truck opracował nową platformę elektroniczną, która umożliwia jeszcze większy widok do przodu i na boki dzięki tzw. fuzji czujników, czyli połączeniu danych z radaru i kamery. Platforma elektroniczna oferuje 20 razy szybsze przetwarzanie danych, a łącznie sześć zainstalowanych czujników – cztery boczne radary bliskiego zasięgu z przodu i z tyłu, zarówno po prawej, jak i lewej stronie, jeden radar dalekiego zasięgu z przodu pośrodku oraz wielofunkcyjna kamera w przedniej szybie – może teraz obejmować kąt 270 stopni wokół pojazdu. Dzięki znacznie powiększonemu kątowi widzenia, zamontowane systemy wspomagające mogą jeszcze lepiej wykorzystać swoje zalety.
Przykładem wydajności technologii syntezy 270 stopni i tego, co oznacza wykroczenie poza wymogi GSR, jest już szósta generacja aktywnego asystenta hamowania (ABA). Najnowszy asystent hamowania awaryjnego firmy Daimler Truck może teraz automatycznie hamować maksymalnie, całkowicie, aż do całkowitego zatrzymania przy prędkościach do 60 km/h przed przejazdem, nadjeżdżającym pojazdem lub innymi użytkownikami drogi na tym samym pasie. GSR postuluje rozszerzoną reakcję na pieszych i rowerzystów w przypadku nowych ciężarówek i autobusów/autokarów turystycznych dopiero od 1 lipca 2026 r. Przy prędkościach do 80 km/h system może reagować przed pojazdami stojącymi przy maksymalnym całkowitym hamowaniu, jak to miało miejsce wcześniej. Kolejną wartością dodaną ABA 6 jest monitorowanie wielu pasów ruchu w odległości do 250 metrów w celu jeszcze lepszego wykrywania zagrożeń.
Aktywny asystent bocznej ochrony drugiej generacji (ASGA) pokazuje również, w jakim stopniu wyposażenie pojazdów w sześć czujników i związany z tym zwiększony kąt widzenia zwiększa bezpieczeństwo na drodze. ASGA 2 monitoruje ruch zarówno po stronie kierowcy, jak i pasażera z przodu, a dzięki dwustopniowemu systemowi ostrzegania może ostrzegać kierowców o potencjalnych niebezpieczeństwach, dzięki czemu wczesna interwencja może złagodzić krytyczną sytuację na drodze. Aktywna strefa ostrzegawcza rozciąga się do 30 metrów za i 7 metrów przed pojazdem i działa przy prędkościach do 30 km/h. Dodatkowo system może zainicjować automatyczne hamowanie, aby całkowicie zatrzymać pojazd w czerwonym obszarze ostrzegawczym do prędkości skrętu wynoszącej 20 km/h, jeśli kierowca nie zareaguje na wcześniejsze ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne. Ta funkcja wykracza również poza to wymagania GSR, które stanowią jedynie, że Sideguard Assist musi w razie potrzeby generować ostrzeżenie. Co więcej, ASGA 2 posiada inteligentną koncepcję ostrzegania o zmianie pasa ruchu, bazującą na pozycji pojazdu na pasie ruchu.
Nowy system Front Guard Assist może być przydatną funkcją w zapobieganiu wypadkom z pieszymi lub rowerzystami, którzy mogą znajdować się bezpośrednio przed ciężarówką podczas ruszania. System wspomagania monitoruje ruch przed pojazdem i wspiera kierowcę podczas postoju, ruszania i na skrzyżowaniach. Jeżeli system wykryje przed pojazdem nieruchome lub poruszające się obiekty, wspiera kierowcę w sytuacjach jazdy do 15 km/h, wysyłając komunikaty ostrzegawcze w ramach dwustopniowego systemu ostrzegania. Technologia 270 stopni obejmuje martwy punkt przed pojazdem w zakresie od 0,8 do około czterech metrów na całej szerokości pojazdu.
Oprócz systemów wspomagających zapewniających bezpieczeństwo ruchu drogowego, w nowym Actrosie L na uwagę zasługuje dobrze skoordynowane współdziałanie takich funkcji, jak Active Drive Assist 3 (ADA) oraz inteligentna skrzynia biegów i tempomat Predictive Powertrain Control (PPC). Od 2018 roku ADA umożliwia półautomatyczną jazdę (SAE poziom 2) w produkowanych seryjnie ciężarówkach, a obecnie wprowadzana jest trzecia generacja. Od czerwca 2021 r. druga generacja ADA została wzbogacona o funkcję zatrzymania awaryjnego. ADA 3 teraz jeszcze bardziej poprawia wsparcie kierowcy zarówno w prowadzeniu wzdłużnym, jak i bocznym ciężarówki. Z drugiej strony przyszłościowe PPC przyczynia się do relaksującej jazdy, automatycznie biorąc pod uwagę topografię, układ dróg i znaki drogowe w celu uzyskania najbardziej efektywnego stylu jazdy. Od kwietnia 2025 r. zintegrowane zostaną również informacje o trasie z systemu nawigacji, aby umożliwić lepsze wykrywanie nadchodzących wydarzeń na trasie. Dzięki temu kierowcy mogą uniknąć niepotrzebnego hamowania, przyspieszania i zmiany biegów.
Mercedes-Benz Trucks oferuje kompleksową gamę cyfrowych rozwiązań i usług związanych z nowym Actrosem L, aby uprościć procesy i przepływ pracy operatorom flot. TruckLive oferuje bezpłatny dostęp do cyfrowych rozwiązań serwisowych Mercedes-Benz Trucks. Obejmuje to różne usługi łączności, z których można korzystać na istniejących platformach, takich jak MyTruckPoint. Na przykład zarządzanie konserwacją zapewnia lepszą dostępność pojazdu, a funkcja Live Traffic pomaga w planowaniu tras, dostarczając za pośrednictwem nawigacji dane o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Z nowych usług Connected Services, takich jak Over-the-Air Update czy Service24h Connected, można korzystać już w tym roku. Dodatkowe komponenty są obecnie na etapie planowania.
Usługi telematyczne Premium Fleetboard kojarzą się także z dużą wartością dodaną dla rentownego systemu zarządzania flotą. Jednym z przykładów jest Fleetboard Deployment Analysis, która zbiera i przetwarza dane techniczne Actrosa L. Na podstawie tych danych można oceniać i optymalizować właściwości jezdne. Przyczynia się to do optymalizacji zużycia paliwa i zmniejszenia zużycia, a także do większego wykorzystania pojazdu i lepszej emisji CO2. Ostatecznie może to w sposób trwały zwiększyć ogólną ekonomiczność floty.
Co więcej, dzięki inteligentnemu połączeniu sieciowemu Mercedes-Benz Trucks Uptime zwiększa dyspozycyjność nowego Actrosa L. System na bieżąco diagnozuje stan pojazdu i podaje konkretne zalecenia dotyczące działania. Takie podejście pozwala na wczesne wykrycie potrzeb naprawczych, aby ograniczyć awarie i wspiera klientów w szybkiej organizacji niezbędnych prac – a wszystko to z uwzględnieniem ich specyficznego planowania operacyjnego. Rezultaty: Większa przewidywalność wizyt w warsztacie, zwiększona dostępność pojazdów i wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego. Mercedes-Benz Trucks oferuje swoim klientom także różne umowy serwisowe z przewidywalnymi miesięcznymi kosztami, aby zapewnić maksymalną dostępność pojazdów i minimalne przestoje. Przedstawiamy Mercedes-Benz Trucks Complete jako pakiet premium: Kompleksowy pakiet usług obejmuje wszystkie prace warsztatowe, łącznie z częściami.
Źródło: Daimler Trucks