Dzięki elektrycznemu pakietowi Power Pack od kilku lat możliwa jest bezemisyjna jazda mniejszymi pojazdami do transportu ciężkich ładunków z serii produktów EMT i Eco1000/1500 firmy Cometto. Ponieważ zaostrzono przepisy także w odniesieniu do modułów samobieżnych, pojawiło się przyszłościowe rozwiązanie dla SPMT.
„Coraz więcej naszych klientów zgłasza, że mają do czynienia z coraz bardziej rygorystycznymi przepisami dotyczącymi zadań wewnątrzzakładowych”- mówi kierownik sprzedaży Cometto Joachim Kolb, opisując opinie wielu swoich rozmówców. „Trzeba ewakuować pracowników fabryk, gdy tylko pojazd samobieżny SPMT z silnikiem wysokoprężnym wjedzie do nich po ładunek – nawet jeśli zajmie to tylko kilka minut”. Na przykład w Skandynawii budynek musi być aktywnie wentylowany po transporcie, a następnie należy przeprowadzić pomiar szkodliwych substancji w powietrzu. Dopiero po tym pracownicy mogą wrócić do swoich miejsc pracy. Oznacza to utratę wydajności produkcji.
Dlatego Cometto wyznaczyło sobie nowy cel. Fabrizio Lippi, dyrektor techniczny w Cometto, opisuje tę innowację: „Po szczegółowym opracowaniu i pieczołowicie zaawansowanym wdrożeniu jesteśmy teraz w stanie dostarczać hybrydowe zasilanie do naszej gamy pojazdów modułowych. Dzięki temu możliwe jest wjeżdżanie do budynków fabrycznych za pomocą energii elektrycznej i to w 100% bezemisyjne, bez konieczności opuszczania budynku przez pracowników.”
Jak wyjaśnia Lippi, system jest bardzo elastyczny. „Na zewnątrz kierowca przełącza SMPT na napęd diesla, aby pokonywać dłuższe dystanse w sposób konwencjonalny i oczywiście z filtrem cząstek stałych oraz wyposażeniem AdBlue zgodnym z najwyższą normą emisji dla pojazdów przemysłowych, odpowiednio Tier 4 final lub Stage V. Akumulatory są ładowane podczas tego procesu, tak aby miały energię do zadania z napędem elektrycznym. Alternatywnie ładowane może odbywać się przez zewnętrzną ładowarkę w celu wykorzystania pełnej mocy, gdy silnik wysokoprężny i silnik elektryczny pracują równolegle.”
Ale to nie wszystko – od teraz Cometto jest w stanie dostarczać także kompletne, w pełni elektryczne zasilanie do zastosowań w SPMT. Po długim doświadczeniu z rozwiązaniami hybrydowymi i elektrycznymi dla różnych pojazdów specjalnych, technologie te są obecnie właściwym wyborem również w przypadku pojazdów SPMT. „Jesteśmy w stanie przygotować w pełni elektryczny napęd do zastosowań klienta, stosując różne rozmiary zestawów akumulatorów” – precyzuje Fabrizio Lippi.
Dotyczy to zarówno sterowanych elektronicznie serii SPMT, które Cometto produkuje o szerokościach 2430 i 3000 milimetrów oraz nacisku na linię osi 48 i 70 ton, jak i ModulMAX z ośmioma oponami i szerokości 3000 milimetrów w wersji sterowanej elektronicznie SP-E.
Źródło: Faymonville Group