Mercedes-Benz Trucks przekazał firmie Viktor Baumann specjalnie zmodyfikowany ciągnik siodłowy do transportu ponadnormatywnego (SLT). Maksymalna masa całkowita zestawu złożonego z Arocsa SLT 4463 AS 8x6 i przyczepy z ładunkiem wynosi 1000 ton oraz dodatkowych ciągników/pchaczy. Viktor Baumann GmbH specjalizuje się w tego typu operacjach np. transporci transformatorów lub wymienników ciepła.
Arocs SLT 4463 AS 8x6 jest jedynym pojazdem z napędem na wszystkie koła z typoszeregu Arocs wyposażonym w szeroką kabinę kierowcy. Pojazd zaopatrzono w kabinę BigSpace, umożliwiającą realizację dłuższych operacji w obsadzie dwuosobowej. Ten ważny etap w procesie przebudowy ciężarówki zrealizowała firma Paul Nutzfahrzeuge. Ponadto w wykonaniu pojazdu uczestniczyły firmy RKG TruckService – partner kontraktowy Mercedes-Benz Trucks, fabryka Mercedes-Benz w Wörth oraz zakład Mercedes-Benz w Molsheim, specjalizujący się w przebudowach pojazdów.
Zakład we francuskim Molsheim wyposażył ciężarówkę w oś pchaną ze wspomaganiem ruszania poprzez sterowanie odciążaniem, dzięki czemu stała się ona pojazdem czteroosiowym 8x6. Pojazd doposażono również w sprzęg siodłowy, sprzęgi przyczepowe Rockinger typ 56e i Rockinger typ RO58E. Do tego doszedł stelaż za kabiną na instalacje m.in.: układ chłodzenia, 900-litrowy zbiornik paliwa i układ hydrauliczny do sterowania naczepą. Po około 14 tygodniach zakończono przebudowę w Molsheim.
Firma Paul Nutzfahrzeuge GmbH, będąca ważnym partnerem Mercedes-Benz Trucks, zajmuje się zabudową i przebudową pojazdów użytkowych oraz dostarcza rozwiązania dla pojazdów specjalnych. W przypadku ciężarówki dla Baumanna zespół firmy Paul, realizujący przebudowę pojazdu, zastąpił kabinę StreamSpace o szerokości 2,3 m kabiną BigSpace o szerokości 2,5 m. Nowa kabina kierowcy posiada niewielki tunel silnika o wysokości ok. 100 mm, aby ciężarówka nie przekraczała dopuszczalnej wysokości całkowitej czterech metrów. W tym celu obniżono także przednie zawieszenie pojazdu. Wymiana kabiny wymagała również adaptacji wszelkiego rodzaju elementów wyposażenia wnętrza, takich jak deska rozdzielcza, łóżko czy skrytki. Ponadto Paul zamontował za kabiną kierowcy dodatkową wieżę ze schowkami oraz skrzynię balastową. Łącznie firma Paul zamontowała na nowo lub wymieniła ok. 9500 elementów. Wykonując to specjalne zlecenie, wykorzystywano maksymalnie wiele seryjnych komponentów Mercedes-Benz Trucks, aby zachować charakter i cechy ciężarówki z trójramienną gwiazdą. Realizacja opisanych etapów przebudowy trwała około czterech miesięcy.
Ronald Ott (szef działu sprzedaży Mercedes-Benz Trucks & Fuso w Niemczech): „Przekazujemy dziś pojazd, który po kilkumiesięcznej przebudowie wyznacza nowe wzorce w transporcie ciężkim. Dzięki doskonałej współpracy wszystkich zaangażowanych partnerów, jesteśmy pewni, że ten wysokotonażowy samochód ciężarowy znakomicie sprawdzi się pod każdym względem i zapewni kierowcy bardzo komfortowe miejsce pracy”.
Matthias Kirschner (szef floty samochodowej w firmie Viktor Baumann): „Dzięki obecności takiej ciężarówki w naszej flocie nie ma już praktycznie ładunku, który byłby dla nas zbyt duży lub zbyt ciężki. Firmy realizujące przebudowę świetnie się spisały i umożliwiły wszystko, czego sobie zażyczyliśmy”.
Pojazdy Baumann bardzo często tworzą zestawy drogowe złożone z kilku połączonych ze sobą ciągników balastowych. Nowy Mercedes-Benz Arocs SLT 4463 AS 8x6 ze sprzęgiem przystosowanym do ciągnięcia masy nawet 1000 ton jest przewidziany do zastosowania jako ostatni pojazd ciągnący zestawu, połączony z przyczepą.
Pojazd już fabrycznie był wyposażony we wzmocnioną ramę i odpowiedni układ napędowy. Natomiast zakład Mercedes-Benz w Molsheim dołożył oś pchaną oraz zamontował z przodu i z tyłu. W celu zwiększenia nacisku na koła, a tym samym trakcji, zamontowano skrzynię balastową firmy Greiner. Zespół z Vilshofen an der Donau zakończył kompleksową przebudowę montażem szerokiej kabiny kierowcy.
W połowie października 2023 r., po upływie niecałego roku od produkcji pojazdu bazowego, specjalnie przebudowana ciężarówka powróciła do Wörth am Rhein. Punktualnie na czas przekazania specjaliści z TÜV dokonali indywidualnej homologacji pojazdu specjalnego zgodnie z §13 rozporządzenia WE w sprawie homologacji pojazdów. Pojazd jest więc natychmiast gotowy do użytkowania, a po przekazaniu przejedzie wzdłuż Renu do siedziby firmy Viktor Baumann między Bonn a Kolonią.
Baumann jest jednym z wiodących specjalistycznych przedsiębiorstw transportu ciężkiego w Niemczech – zwłaszcza w sektorze najcięższych ładunków. To ta firma wyróżniła się legendarnym transportem silnika Wärtsilä-Sulzer RTA96-C – największego silnika okrętowego świata – o masie (suchej) 2300 ton. Już teraz w centrali Baumanna planowane są transporty z udziałem nowego nabytku floty. Zaraz po skompletowaniu wszystkich pozwoleń nowy Mercedes-Benz Arocs SLT 4463 AS 8x6 o mocy 625 KM ruszy w nocną trasę w zestawie do transportu ciężkiego o masie przekraczającej 1000 ton.
Źródło: Daimler Truck Polska/Baumann/Paul