Firma IVECO ogłosiła, że będzie produkować i sprzedawać pod własną marką elektryczne pojazdy ciężarowe zasilane z akumulatorów oraz ogniw paliwowych. Jest to konsekwencja zakomunikowanego przez Iveco Group w czerwcu przejęcia w pełni i na wyłączność niemieckiej spółki powstałej z byłego joint-venture Nikola Iveco Europe.
Samochody ciężarowe IVECO zasilane z akumulatorów (HD BEV) i ogniw paliwowych (HD FCEV) są wyposażone w elektryczny układ napędowy, którego współprojektantem i producentem jest FPT Industrial, siostrzana marka IVECO w ramach Iveco Group, specjalizująca się w zespołach napędowych, akumulatory firmy Proterra oraz technologię ogniw paliwowych i kluczowe podzespoły Bosch. Pojazdy zostały zaprojektowane od podstaw jako elektryczne, z wykorzystaniem ciężarowej platformy IVECO S‑Way, której modułową konstrukcję zaadaptowano specjalnie na potrzeby zasilania z ogniw paliwowych lub akumulatorów.
Dla transportu ponadnormatywnego bardziej przydatna jest wersja wodorowa. IVECO HD FCEV ma zasięg do 800 km. Dzięki szybkiemu tankowaniu w 20 minut samochód doskonale sprawdza się w ciężkim transporcie komercyjnym na dalekich trasach. W zbiornikach mieści się 70 kg użytecznego wodoru pod ciśnieniem 700 barów. Ciężarowy FCEV porównaniu z wersją czysto elektryczną ma większy zasięg, dzięki czemu zmieni reguły gry pod względem zerowej emisji lokalnej w transporcie długodystansowym. Pojazd oferuje 400 kW mocy ciągłej i 1800 Nm momentu obrotowego - może się sprawdzić w lżejszych zastosowaniach dla transportu ponadnormatywnego.
Pierwsze egzemplarze IVECO HD FCEV zostaną dostarczone klientom we Francji, Szwajcarii i Niemczech pod koniec 2023 r. — zgodnie z założeniami europejskiego projektu H2Haul współfinansowanego przez Clean Hydrogen Partnership i mającego na celu przyspieszenie wdrażania rozwiązań wodorowych w branży transportowej oraz umożliwienie masowej eksploatacji samochodów ciężarowych zasilanych ogniwami paliwowymi w najbliższych latach.
Obydwa pojazdy są produkowane w należących do Iveco Group wielomarkowych zakładach w Ulm w Niemczech. Pojazdy będą sprzedawane i serwisowane w rozległej sieci dealerskiej IVECO, liczącej 254 punkty w całej Europie.
Źródło: Iveco