Transformacja energetyczna wiąże się z poważnymi wyzwaniami finansowymi i logistycznymi – zwłaszcza dla branży transportu ciężkiego. Goldhofer ponownie zaznacza swoją obecność w branży dzięki swojej najnowszej innowacji. Propozycja została już przetestowana w terenie, a umożliwia transport bębnów kablowych dowolnej wielkości wydajniej niż kiedykolwiek wcześniej.
Podczas gdy do tej pory główny nacisk kładziono na rozwój i modernizację instalacji energii odnawialnej, obecnie firma skupia się na procesach końcowych. Oprócz wiatraków trzeba budować nowe linie przesyłowe i sieci. Szkielet nowych „autostrad” elektroenergetycznych ma postać kabli o średnicy ok. 150 mm i długości do dwóch kilometrów, które są transportowane na ogromnych bębnach kablowych.
Stosowane obecnie do tego celu bębny kablowe mają od trzech do pięciu metrów długości i ponad cztery metry średnicy, a ważą od 30 do 50 ton. Pozwalają na przewożenie kabli o długości około 1 km. Dla nowych projektów, takich jak niemiecki South Link i South-East Link, stosowane są bębny kablowe o długości 8 d- 12 metrów, wadze do 100 ton i długości „nitki” do dwóch kilometrów. Rozwijanie i wciąganie kabli jest szczególnym wyzwaniem, ponieważ zadanie to rzadko można wykonać przy użyciu istniejących rozwiązań. Oznacza to znacznie wyższe koszty transportu i sprzętu oraz odpowiednich zezwoleń.
We współpracy z Energieanlagen Ramonat GmbH firma Goldhofer opracowała szerokie portfolio rozwiązań do transportu bębnów kablowych o różnej masie i rozmiarze. „Współpracowaliśmy z firmą Ramonat, która ma duże doświadczenie na rynku, aby opracować system, który nie tylko spełnia potrzeby naszych klientów w zakresie transportu, ale także uwzględnia szczególne wyzwania związane z procesem rozwijania” — mówi Robert Steinhauser, wiceprezes ds. sprzedaży i obsługi technologii transportu w firmie Goldhofer.
Bęben kablowy jest transportowany na specjalnym pokładzie z modułów Goldhofer heavy-duty (4+6) lub (5+7). Opracowane rozwiązanie ma dwie szczególne zalety: łatwe do zamontowania hydrauliczne podpory umożliwiają podniesienie ładunku na wysokość pod pełnym obciążeniem, dzięki czemu można pod nim przesunąć połączyć oba wózki. To znacznie zmniejsza całkowitą długość na ostatniej prostej, zwiększając zwrotność na placach budów, zwłaszcza w połączeniu z modułami samobieżnymi.
Ponadto system zawiera zintegrowane urządzenie do rozwijania z zsynchronizowanym napędem, które zapewnia płynną pracę w miejscu pracy. „Nowe rozwiązanie jest lżejsze i krótsze niż poprzednio proponowane, oferuje łatwą obsługę, dużą zwrotność i szybsze rozwijanie kabla – mamy wszystko w jednym”- mówi Stefan Ramonat, dyrektor zarządzający Energieanlagen Ramonat GmbH. „Konstrukcja została zoptymalizowany tak, aby bęben linowy znajdował się na najniższej możliwej całkowitej wysokości przejazdu, odpowiadającej średnicy kołnierza. 100-tonowe bębny można transportować w zestawie (4+6) bez przekraczania maksymalnego nacisku na oś wynoszącego 12 ton”.
„Kolejną dużą zaletą tego rozwiązania jest kompatybilność z istniejącymi systemami transportowymi” — mówi Steinhauser. „Za pomocą adaptera nasz „odwijak” można zamontować na posiadanych modułach Goldhofer znajdujących się we flocie klienta, co znacznego zmniejsza nakłady kapitałowe”.
„Opracowując tę ofertę, od samego początku przywiązywaliśmy dużą wagę do tego, aby właściwe rozwiązanie było zawsze dostępne dla klientów, niezależnie od wielkości floty i liczby transportowanych bębnów kablowych” — mówi Steinhauser. „Dzięki temu nasi klienci mogą uczestniczyć w programach rozbudowy sieci z niespotykaną dotąd wydajnością i opłacalnością, a tym samym w decydujący sposób przyczynić się do sukcesu transformacji energetycznej”.
Źródło: Goldhofer