Samochody ciężarowe odpowiadają za prawie jedną piątą (19%) emisji transportu w Wielkiej Brytanii i ponad jedną czwartą w całej Europie. Jednak nowe badania sugerują, że konstruowanie naczep przy użyciu technologii produkcji inspirowanej sztuką origami może znacznie zmniejszyć wpływ transportu na środowisko.
Szwedzki start-up STILRIDE stworzył własną, zrównoważoną technologię produkcji o nazwie STILFOLD, która polega na wykorzystaniu robotycznych ramion do zaginania stali na krzywiznach w celu utworzenia lekkich i mocnych konstrukcji przy użyciu minimalnej liczby części składowych. Technologia jest obecnie wykorzystywana do budowy stalowych motocykli elektrycznych, zmniejszając wpływ produkcji pojazdów elektrycznych na środowisko nawet o 50%.
Firma szacuje, że STILFOLD, użyty do budowy naczep, mógłby zredukować około 360 000 kursów ciężarówkami rocznie i zapobiec przedostawaniu się do atmosfery do 12 000 ton CO2, zwiększając ładowność samochodów ciężarowych o 5 %.
Aby osiągnąć te szacunki, zespół projektowy STILRIDE opracował, w jaki sposób można zbudować naczepę, z giętych arkuszy stali za pomocą STILFOLD, w celu zmniejszenia całkowitej masy naczepy i uproszczenia jej konstrukcji. W swoim projekcie na nowo wymyślili ramę używaną w naczepach i stworzyli szkielet za pomocą inspirowanego technikami origami zginania blach stalowych. Zewnętrzna powłoka składa się z dwóch arkuszy z jednym głównym spawem i ośmioma strategicznie rozmieszczonymi fałdami. Nadaje to odpowiedniej sztywności i utrzymuje niską masę własną.
Naczepa STILFOLD wymaga o 90% mniej części składowych (w porównaniu z tradycyjnymi modelami) i może być zbudowana przy użyciu o 30% mniejszej ilości materiałów. STILFOLD waży około 2000 kg mniej niż tradycyjne naczepy o masie około 8000 kg. Projektanci STILRIDE postawili sobie za cel uproszczenie elementów projektu i użycie mniejszej ilości materiałów przy jednoczesnym zachowaniu integralności strukturalnej przyczepy; oraz poprawić jej osiągi, aby zmniejszyć zużycie paliwa, jednocześnie umożliwiając samochodom ciężarowym przewożenie cięższych ładunków.
Aby ustalić, jaki wpływ może mieć ich projekt, naukowcy przeanalizowali szwedzkie dane transportowe, koncentrując się na sektorze budowlanym i wydobywczym. Wynika z nich, że w Szwecji samochody ciężarowe wykonują rocznie 44 miliony kursów, przy czym ponad 492 miliony ton towarów przewożonych jest na dystansie 3,4 miliarda kilometrów. Duża część tych podróży jest krótka i obejmuje zaopatrywanie sektora budowlanego i wydobywczego w materiały. Te przejazdy stanowią 33% (161,5 mln ton) towarów przewożonych w Szwecji każdego roku.
Typowy pojazd, z sektora wydobywczego i budowlanego, przewozi średnio 22 tony ładunku na każdy przejazd. Gdyby tylko 50% z 7346000 rocznych przejazdów w sektorze wydobywczym i budowlanym uzyskało 2 tony ładowności, spowodowałoby to wzrost o 5% całkowitego rocznego tonażu przewożonego w tym sektorze w Szwecji.Badacze STILRIDE szacują, że ten wzrost obciążenia może oznaczać, że każdego roku można by zapobiec 360 000 kursom, zapobiegając przedostawaniu się do atmosfery 12 000 ton ekwiwalentu CO2 rocznie.
Jonas Nyvang, dyrektor generalny i współzałożyciel STILRIDE, komentuje:
„Zawsze szukamy nowych sposobów na ulepszenie naszej technologii STILFOLD i zmniejszenie wpływu przemysłu motoryzacyjnego na planetę. Transport towarów ciężkich odpowiada za znaczną część emisji pochodzących z transportu w Europie – jest to więc obszar, którym od dawna się interesujemy. Jak pokazują te nowe badania, nasza technologia może znacznie zmniejszyć wpływ samochodów ciężarowych na planetę dzięki ponownemu przemyśleniu sposobu użytkowania i produkcji naczep za pomocą innowacyjnego projektu. Ten przypadek użycia pokazuje, że dzięki zmianom i innowacjom możliwe jest przekształcenie sposobu, w jaki działają branże zanieczyszczające środowisko, poprawiając wydajność i wydajność przy jednoczesnym ograniczeniu emisji. Najpilniej koncentrujemy się na wprowadzeniu na rynek naszego pierwszego motocykla elektrycznego – ale w przyszłości mamy nadzieję wprowadzić na rynek innowacje, w tym zrównoważoną stalową naczepę”.
Henrik Sieurin, ekspert ds. inżynierii w firmie Scania, którego doktorat na KTH Royal Institute of Technology skupiał się na optymalizacji stali i materiałów zauważył: „Zastąpienie tradycyjnej naczepy - z ramą w formie drabiny - konstrukcją STILFOLD umożliwia poprawę aerodynamiki i zmniejszenie masy, oferując mniejsze zużycie paliwa i zwiększoną ładowność, zmniejszając wpływ transportu ciężkiego na środowisko”.
Potencjalne oszczędności masy, na podwoziu naczepy STILFOLD, będą proporcjonalne do dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Być może będzie to także kierunek rozwoju innych rodzajów naczep – np. do transportu ponadnormatywnego. To sektor, który z chęcią zagospodaruje kolejne tony ładowności przy zredukowanej masie własnej.
Źródło: STILRIDE