Na targach Bauma 2022 firma DOLL Fahrzeugbau GmbH skupiła się na najnowszych innowacjach, m.in.: na przykładzie dobrze wyposażonej naczepy Panther. Dwanaście lat temu na targach Bauma 2010 koncepcja Panther miała swoją premierę. To układ jezdny z dzielonymi, hydraulicznie resorowanymi i kierowanymi osiami z niezależnym zawieszeniem - z kołami zamontowanymi na piaście w układzie bliźniaczym. Panther jest trwałą, łatwą w utrzymaniu i lekką konstrukcją o doskonałych właściwościach jezdnych, z bezstopniową regulacją poziomów jazdy i kątem skrętu do 55 stopni.
Na Baumie firma DOLL wystawiła naczepę Panther T3E-S3FS25-2750. To 3-osiowa teleskopowa naczepa niskopodwoziowa z hydraulicznym sterowaniem i demontowalną „gęsią szyją”. Platformę wyposażono w zagłębienie koparkowe.
Całkowita długość naczepy: 14 570 mm
Długość nad siodłem: 3910 mm
Długość głównej platformy: 6500 mm
Maksymalna długość rozsuwanej sekcji platformy: 4500 mm
Długość tylnego wózka: 4160 mm
Łoże koparkowe (szerokość x głębokość): 780 x 440 mm
Wysokość załadunku (z ładunkiem): 300 mm
Wysokość załadunku (z ładunkiem): 860 mm
Wysokość siodła (+/–40 mm): 1240 mm
Masa własna (+/-2%): 15 750 kg
Masa całkowita, techniczna (80 km/h): 61 000 kg
Podwozie DOLL Panther z osiami BPW i systemem piast ECO. Nacisk osi 3 x 12 t. Wyposażenie: ABS i AGS; wszystkie osie są sterowane hydraulicznie z 55-stopniowym ogranicznikiem skrętu na ostatniej osi; opony 245/70 R 17,5; zawieszenie hydrauliczne o całkowitym skoku 315 milimetrów (-70/+245 mm).
Dużo uwagi firma DOLL poświęciła bezpieczeństwu pracy z naczepą. W przypadku świateł roboczych DOLL opiera się teraz na systemie „INTELLilight” firmy TYRI. Dzięki ściemnianym reflektorom LED, barwę światła można optymalnie dostosować do otoczenia - na przykład światło jest bardziej żółtawe w śniegu, deszczu lub mgle. Oświetlać, a nie oślepiać – to główna zasada. W przyszłości kierowca otrzyma również cenne wsparcie dla obszaru bezpośrednio za naczepą: DOLL ma w swoim asortymencie inteligentne kamery firmy LUIS Technology, które potrafią odróżnić ludzi od innych przeszkód w czasie rzeczywistym, a w przypadku niebezpieczeństwa, wywołać alarm. Obrazy z kamer, na których wykryte osoby są wyróżnione kolorem przez system, mogą być przesyłane na oddzielny monitor lub na standardowy dodatkowy wyświetlacz danego producenta ciężarówki.
Na Baumie firma DOLL prezentowała obecną generację osi wahadłowych z 17,5-calowymi kołami. W porównaniu z lżejszą, zoptymalizowaną pod kątem ładowności osią Panther, oś wahadłowa oferuje korzyści przede wszystkim wtedy, gdy warunki terenowe wymagają dużego skoku zawieszenia (do 600mm).
Na targach Bauma 2022 firma DOLL prezentowała innowacyjny system zarządzania naczepą DOLL connect po dalszym etapie rozbudowy. Sterowanie naczepą DOLL zostało dołączone do standardowego systemu sterowania DOLL tronic opartego na magistrali CAN. Zamiast zwykłej klawiatury zastosowano 7-calowy kolorowy wyświetlacz, który służy jako cyfrowe centrum sterowania naczepą. Kierowca może go używać do wizualizacji, monitorowania i sterowania wszystkimi funkcjami pojazdy. Ponad to ostrzeżenia nie są wyświetlane za pomocą niezrozumiałych kodów, ale w postaci zwykłego tekstu. Elektronika pomaga także przy łączeniu „gęsiej szyi” z platformą - kolorowe lampki pokazują stan połączenia. Jeśli sprzęg nie jest poprawnie zapięty system automatycznie uruchamia alarm. Zasadniczo system DOLL connect rejestruje wszystkie dostępne dane pojazdu, takie jak nacisk na oś, ciśnienie w oponach, położenie platformy w czasie jazdy i sterowanie. Komunikaty o błędach i sygnały ostrzegawcze aktywnie zapobiegają nieprawidłowej obsłudze lub nieplanowanym przestojom. Wszystkie informacje są wyświetlane w przejrzysty sposób na wyświetlaczu pilota. Z kolei system elektronicznego śledzenia osi (EEP) to wypróbowana i przetestowana funkcja w DOLL connect, która jest bardzo popularna wśród kierowców. System automatycznie określa prawidłowy kąt skrętu osi podwozia, porównując kąt skrętu między ciągnikiem a naczepą. DOLL tronic jest częścią standardowego wyposażenia Panthery, przy czym nawet w podstawowej wersji wszystkie funkcje można obsługiwać za pomocą oddzielnych klawiatur z tyłu naczepy, na „gęsiej szyi”, a także drogą radiową. Dzięki komputerowej koncepcji sterowania opartej na magistrali CAN, całe pozycjonowanie jest stale monitorowane, a poziomy jazdy można również zmieniać podczas jazdy. Zintegrowana jest również zapewniająca stały poziom jazdy na poprzecznie pochyłych drogach.
DOLL od kwietnia 2022 roku współpracuje z platformą HeavyGoods.net, w ramach której klienci DOLL otrzymali półroczny bezpłatny dostęp do niej. HeavyGoods.net oferuje wsparcie w całościowym planowaniu procesów transportowych, z uwzględnieniem poszczególnych ładunków i środków transportu. Po wprowadzeniu wszystkich danych można tworzyć zarówno symulacje, jak i profesjonalne raporty.
Renowacja to kolejne słowo kluczowe, na które firma DOLL zwracała większą uwagę podczas targów. Podstawowa idea: doprowadzić przyczepy i naczepy, których konstrukcja stalowa jest nadal całkowicie nienaruszona nawet po latach intensywnej eksploatacji, do praktycznie nowego stanu z generalnym remontem i instalacją nowych technologii. Daje to klientom możliwość przedłużenia żywotności ich pojazdu o ponad 10 lat, na atrakcyjnych warunkach. Krótko mówiąc, pojazdy są rozkładane na poszczególne części, części zużywające się są odnawiane, a cały układ hamulcowy i zawieszenie pneumatyczne wymieniane na najnowszą generację. Dzięki ostatecznemu odnowieniu ochrony antykorozyjnej i lakieru naczepy błyszczą prawie tak, jak pierwszego dnia.
Grzegorz Teperek/doll.eu