Jak podaje Ogólnopolsie Stowarzyszenie Pracodawców Transportu Nienormatywnego, Ministerstwo Infrastruktury opublikowało propozycję zmian w ustawie o transporcie drogowym.
Istotne zmiany dla zleceniodawców:
Projekt ustawy o transporcie drogowym zakłada:
1. zakaz zlecenia (czyli proponowania i zawierania zleceń transportowych na trasach krajowych, międzynarodowych oraz w kabotażu) z przewoźnikiem, który jest nieuprawniony, a w szczególności nieposiadającemu wymaganego zezwolenia lub licencji.
2. zleceniodawca obowiązany do sprawdzenia posiadania przez podmiot, któremu zamierza zlecić przewóz drogowy, wymaganych dokumentów uprawniających do wykonania danego rodzaju przewozu drogowego oraz dokumentów związanych z przewożonym ładunkiem.
3. Projekt nakłada obowiązek, aby zleceniodawca wyposażył kierowcę w "potwierdzenie zlecenia transportowego", które musi zawierać nazwę zleceniodawcy, jego adres, numer NIP oraz termin wykonania danego zlecenia, nadawcę i odbiorcę – ma to na celu ułatwienie organom kontrolnym ustalenie kto zlecił transport przewoźnikowi
4. kopię w/w dokumentów należy przechowywać przez okres 5 lat
Projekt zakłada także kary za niewykonywanie w/w czynności (m.in.):
1. spedytor, nadawca lub podwykonawca tych podmiotów, który zleca wykonywanie krajowego przewozu drogowego rzeczy, międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy lub przewozu kabotażowego rzeczy podmiotowi nieuprawnionemu, podlega karze pieniężnej w wysokości do 200 000 zł za każde naruszenie
2. spedytor, nadawca lub podwykonawca tych podmiotów, który zleca wykonywanie krajowego przewozu drogowego rzeczy, międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy lub przewozu kabotażowego rzeczy podmiotowi nieuprawnionemu, podlega karze pieniężnej w wysokości do 300 000 zł za naruszenia stwierdzone w wyniku jednej kontroli drogowej
3. Suma kar pieniężnych nałożonych za naruszenia stwierdzone podczas kontroli u spedytora, nadawcy lub podwykonawcy tych podmiotów, nie może przekroczyć 1 000 000 złotych
Pełną treść projektu ustawy znajdziecie w załączniku.
"Proszę o Państwa opinię - zwracam uwagę, iż przewoźnik bez zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym jest "nieuprawniony" więc zaproponowana zmiana przepisów może okazać się game changerem w transporcie ponadgabarytowym w kontekście kar nakładanych na zleceniodawców (także firm transportowych, które korzystają z podwykonawców).
Na Państwa opinie czekam do 2 maja 2024 roku, opinie proszę wysłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - Łukasz Chwalczuk, Prezes zarządu OSPTN
Załączniki :
Grzegorz Teperek - ballast.pl