ESTA - europejskie stowarzyszenie firm transportych idźwigowych - rozpoczęło opracowywanie systemu licencji ETOL, wykorzystując strukturę operacyjną i zarządczą istniejącej Europejskiej Licencji Operatora Żurawia (ECOL). Pomysł stworzenia licencji został zaproponowany przez grupę roboczą ESTA SPMT, która od 2016 roku aktualizuje Przewodnik Najlepszych Praktyk i której członkami jest dwanaście największych i najbardziej wpływowych firm w sektorze.
Dyrektor ESTA, Ton Klijn, powiedział: „Nie ma wątpliwości co do ogromnego zapotrzebowania na taką licencję i szkolenia, które będzie wymagane do jej uzyskania. Otrzymaliśmy silne wsparcie od firm i osób prywatnych na całej długości łańcucha dostaw – od klientów, członków naszych firm transportowych i samych operatorów”.
Dwanaście firm członkowskich grupy roboczej pochodzi z ośmiu różnych krajów, co odzwierciedla powszechne obawy dotyczące standardów SPMT w całej Europie. Są to Collett, Cometto, DNV, Fagioli, Goldhofer, Mammoet, Sarens, Siemens Gamesa, Technip Energies, Terra Navtica, Tii Group i Wagenborg.
Pierwsza edycja przewodnika, opublikowana w 2016 r., pierwotnie miała na celu pomóc w rozwiązaniu problemu okazjonalnego przewracania się modułów, mimo że przestrzegano istniejących zasad eksploatacji i obliczeń stateczności.
Przewodnik po najlepszych praktykach 2016 dla samojezdnych transporterów modułowych (SPMT) jest dostępny do pobrania w języku angielskim, francuskim, niemieckim, włoskim, polskim i hiszpańskim. Przewodnik po polsku znajdziecie tutaj.
Źródło ESTA/Faymonville