Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracodawców Transportu Ponadnormatywnego nie próżnuje i aktywnie działa na rzecz branży. Pragniemy podzielić się najnowszymi sukcesami, związanymi ze zmianą przepisów o pilotażu, która wejdzie w życie już na wiosnę 2023 roku.
W dniu 20 stycznia 2023 roku odbyło się spotkanie on-line w którym udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury [dr. Renata Rychter - dyrektor Departamentu Transportu Drogowego, Aldona Wieczorek - zastępca dyrektora, Jerzy Król - naczelnik (homologacja naczep) i Tomasz Wiśnicki - naczelnik (ruch drogowy) i OSPTN, reprezentowane przez Łukasza Chwalczuka, Adriana Michalskiego i Jakuba Szewczyka.
Spotkanie przyniosło kilka ważnych dla branży informacji. W listopadzie 2022 roku OSPTN skierowało wniosek do dyr. Rychter o zmianę przepisów dotyczących pilotażu. Po zaledwie 3 miesiącach (!) dyr. Rychter przygotowała projekt zmian w rozporządzeniu i skierowała go do wykazu prac Ministerstwa na najbliższe miesiące. Oznacza to, że w ciągu najbliższych kilku miesięcy zostaną wdrożone zmiany w pilotażu. W związku z tym OSPTN prosi o aktywność firm pilotujących - Stowarzyszenie będzie je prosić o opinię i konsultacje.
Kolejna informacja dotyczy rewizji europejskiej dyrektywy 96/53/WE. Obecnie trwają prace w Ministerstwie związane z europejską zmianą przepisów m.in. o transporcie ponadnormatywnym. OSPTN aktywnie działa także na arenie międzynarodowej (spodziewane jest spotkanie z Panią Ewą Ptaszyńską z Komisji Europejskiej). Zmiany europejskie spowodują konieczność zmian polskiego prawa, a tym samym OSPTN musi być przygotowane i dbać o reprezentowanie interesów transportu ponadgabarytowego.
Rewizja przepisu art. 64ea ustawy o ruchu drogowym. Obecna treść tego przepisu powoduje, że nawet niewielkie przekroczenie chociażby jednego parametru zezwolenia (np. nacisk osi lub długość) powoduje, że całe zezwolenie jest anulowane a kara naliczana od standardowych wymiarów (16,5 metr długości, 40 ton masy całkowitej). OSPTN zwróciło uwagę Pani dyrektor na krzywdzący charakter tego przepisu, albowiem przekraczając np. nacisk osi o kilka procent, znacznie większą karę otrzyma przewoźnik za np. masę całkowitą, która byłą zgodna z zezwoleniem.
Cyfryzacja wydawania zezwoleń także się zbliża. Trwają rozmowy pomiędzy GDDKIA a MI w jaki sposób prowadzić realne zmiany w procedurze, aby "zezwolenie" zamienić na "uzgodnienie trasy przejazdu". Brane pod uwagę jest m.in. milcząca zgoda lokalnych zarządców dróg.
Nowe pytania o gabarytach na egzaminie na prawo jazdy. W najbliższych miesiącach Komisja Weryfikacyjna będzie czyścić pytania, które obowiązują na testach na egzamin na prawo jazdy. Ilość pytań o pilotaż i zezwolenia ma być zwiększona.
Kary na nadawców i załadowców. Pojawił się problem zleceń z niezwykle krótkim czasem na podjęcie ładunku ponadnormatywnego. Zachęca to nielegalnych transportów, a nadawcy pozostają bezkarni. Na spotkaniu w MI przytoczono przykład huty, która oczekuje przewiezienia 52 tonowego ładunku "za 3 dni robocze".
Powyższe przykłady pokazują, że wspólne działania branży przynoszą efekty. W grupie – siła.
Źródło: OSPTN