Nasza strona używa cookies, klikając w przycisk "akceptuję" zgadzasz się na ich stosowanie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o ich działaniu kliknij w przycisk "więcej".

Smaller Default Larger

1.ale transport ale sprzet ballast.pl

 

 

Firma ALE zdobyła zlecenie na transport dwóch transformatorów. Z portu w Inverness (Szkocja) transformatory o wadze 193 t każdy zostały przetransportowane skomplikowaną trasą do podstacji Tomatin, gdzie zostały pomyślnie zainstalowane.

Transport został przeprowadzony przy użyciu dedykowanej przyczepy, z nośnikiem do transformatorów, na 24 liniach osi. Cały zestaw był napędzany dwoma Trojanami i dodatkowym, głównym "powerpackiem". Na trasie znajdowało się wiele obiektów inżynierskich, w tym trzy mosty, ale skomponowany sprzęt, umożliwiał zmniejszenie obciążenia osi, umożliwiając bezpieczny transport po przeprawach mostowych.

 

2.ale transport ale sprzet ballast.pl

 

Wszystkie mosty zostały przebadane na etapie planowania, aby upewnić inżynierów, że będą w stanie wytrzymać obciążenia transportowe. Jednak wytrzymałości jednego mostu nie można było wystarczająco określić i dlatego trzeba było znaleźć skuteczną alternatywę. Rozwiązaniem okazała się instalacja tymczasowego wiaduktu. Firma ALE wykorzystała żuraw samojezdny o udźwigu 100t do zamontowania 12-metrowej tratwy mostowej o rozpiętości 9m.

 

3.ale transport ale sprzet ballast.pl

 

Kolejnym wyzwaniem na trasie były strome wzniesienia, zarówno pod górę, jak i z góry, które konwoj musiał pokonać. ALE transportowało transformatory po nachyleniu do 14%, co było trudne, a dodatkowo sytuacje komplikowała luźna nawierzchnia drogowa. Z drugiej strony, była to świetna okazja dla "trojańskich ciężarówek", aby zademonstrowały swoje możliwości. Co ciekawe, zdaniem firmy ALE najtrudniejsza była jednak trasa między autostradą a podstacją o długości prawie 18 km. Liczne zakręty i zróżnicowane nachylenia sprawiły, że była to najbardziej złożona część transportu.

 

4.ale transport ale sprzet ballast.pl

 

W Trojanach układy kierownicze, hamulcowe, elektryczne, silnikowe i skrzynie biegów są synchronizowane przez komputer, umożliwiając dopasowanie każdego z nich do pojazdu i wspólne kontrolowanie dwóch pojazdów. Dzięki temu zredukowano różnice w prędkościach jazdy po nachyleniach, jakie mają często miejsce przy zastosowaniu innych ciągników balastowych. ALE przetransportowało transformatory trasą o długości ponad 35 km. Cała operacja została zakończona w ciągu 12 dni.

 

5.ale transport ale sprzet ballast.pl

 

6.ale transport ale sprzet ballast.pl

 

Co to jest Trojan? To zaprojektowany i zbudowany własnym sumptem ciągnik balastowy firmy ALE o masie 72 ton. Maksymalna prędkość kolosa to 48 mil na godzinę (77 km/h) i może ciągnąć ładunek do 300 ton przy pochyłości 14 procent lub 500 ton przy 7 procentach. Do tej pory zbudowano dwa Trojany, a cztery powstaną w krótce i pozostaną w Wielkiej Brytanii, zastępując starsze pojazdy - głównie Faun, Unipower i MAN. Dwa będą przeznaczone dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Trojan 8870 ma cztery osie z napędem 8x8 i rzędowy, sześciocylindrowy silnik Volvo Penta Euro 5 o mocy 700 KM przy 1800 obr./min i 3220 Nm momentu obrotowego przy 1200 obr./min. Jedną z głównych cech pojazdu jest jego zdolność do łączenia z wieloma ciągnikami w jednym konwoju i połączone sterowanie. Układ kierowniczy, hamowanie pojazdu, układ elektryczny, silnik i skrzynia biegów we wszystkich ciągnikach są synchronizowane przez komputer, zapewniając, że każdy pojazd jest dopasowany do biegu, prędkości obrotowej i momentu obrotowego. Hamowanie pojazdu, zwalnianie i redukcja przełożenia skrzyni biegów można zdalnie kontrolować. Tu można zobaczyć Trojana w akcji:

 

Kirkstall Substation heavy transportation transformer delivery, UK
Kirkstall Substation heavy transportation transformer delivery, UK
Previous Next Play Pause
1

 

Silnik współpracuje z w pełni automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów Allison ze zintegrowanym zmiennikiem momentu obrotowego, wałkiem odbioru mocy i zwalniaczem. Przednie osie Dana i tandemowe tylne osie Kessler z pomocniczą skrzynią biegów Kessler przekazują moc w stosunki 1:3 na odpowiednio przednie i tylne mosty napędowe. Kombinacja silnika i przekładni zmniejsza emisje i zapewnia oszczędności paliwa o 40 procent w porównaniu do starszych ciągników.

 

 

Tekst: Grzegorz Teperek, ballast.pl

Zdjęcia i wideo: ALE

Zapisz się na newsletter