Nasza strona używa cookies, klikając w przycisk "akceptuję" zgadzasz się na ich stosowanie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o ich działaniu kliknij w przycisk "więcej".

Smaller Default Larger

 11.krajobraz po baumie kato ballast.pl

 

Tegoroczną wystawę maszyn budowlanych Bauma 2019 rozpoczynamy relacją ze stoiska firmy KATO Works Co.,LTD. Ten japoński producent żurawi słynie z oryginalnych rozwiązań, które najpierw sprawdziły się na rynku japońskim, a później w innych krajach.

 

4.krajobraz po baumie kato ballast.pl

 

Ogólna koncepcja maszyn dwuosiowych powstała na potrzeby silnie zurbanizowanych miast w „kraju kwitnącej wiśni”. Ciasna zabudowa, ograniczona przestrzeń robocza oraz wąskie uliczki osiedli mieszkaniowych wymuszają zastosowanie dedykowanych rozwiązań.

 

2.krajobraz po baumie kato ballast.pl

 

Przykładem jest prototypowy, ale bardzo zaangażowany w realizacji, model CR-250RV Pochodzi on z rodziny Cityrange, czyli przeznaczonej do prac w miastach. To dwuosiowa maszyna, z silnikiem umieszczonym w podwoziu za tylnym mostem. Nadwozie, z kabiną ulokowaną „po japońsku”, posadowiono wysoko, dla ułatwienia lepszej obserwacji otoczenia przez operatora.

 

12.krajobraz po baumie kato ballast.pl

 

Wysięgnik w pozycji transportowej jest opuszczony do przodu i minimalnie wychodzi przed pojazd. Pojedyncza kabina operatora jest jedyną szoferką – dzięki temu maszyna jest krótsza. Maksymalny udźwig to 25 ton, a zasięg wysięgnika dochodzi do 29 metrów. Tą wartość można zwiększyć za pomocą „jib’a” o długości 8,2 metra. Obecnie trwają prace nad uzyskaniem certyfikatu CE dopuszczającego maszynę do pracy w Europie. Niestety, producent jest oszczędny w podawaniu dalszych informacji na temat tego modelu.

 

7.krajobraz po baumie kato ballast.pl

 

Podobnie jest z modelem z rodziny ALTERR, a dokładniej KA-1000RX. Wiemy o nim tyle, że to 100-tonowa jednostka o wysięgu 51,3 metra. Na szczęście najbardziej rozpoznawalne produkty KATO na świecie, czyli żurawie CR-200Rf i CR-130Rf są już bardziej okraszone danymi technicznymi. To 20 i 13 tonowe żurawiki o długości 6-coi sekcyjnego wysięgnika 28 i 24 metry. Wyposażono je w składane „bocianki”(5,8 i 5,5 metra) umieszczone zawiasowo pod „teleskopem” wysięgnika. Dzięki temu można szybko zainstalować „jib’a”. Kolejną zaletą tego rozwiązania jest możliwość płynnej regulacji pochylenia dodatkowego wysięgnika, gdyż połączenie jest przegubowe. Zakres ruchu to 5-60o. Dodatkowo „jib” jest teleskopowo rozsuwany o około 2 metry. Maszyna posiada także dodatkowy, dwupozycyjny wysięgnik do prac pod dachem. Jest on na tyle lekki, że może go przenosić jedna osoba.

 

8.krajobraz po baumie kato ballast.pl

 

Maksymalny kąt pracy głównego wysięgnika to 82o. W pracach w wąskich przestrzenia przydaje się kabina typu „tail slewing” o zwisie wynoszącym zaledwie 1,6 metra.

 

6.krajobraz po baumie kato ballast.pl

 

Jak przystało na zawansowany japoński produkt modele Cityrange naszpikowano elektroniką. Wyświetlacz LCD zastąpił klasyczne zegary. Na wyposażeniu znajdziemy immobilizer, możliwość zmiany wyglądu wyświetlacza, kamerę pokazującą obraz z drugiej strony wysięgnika oraz system sonarów wykrywających blisko znajdujących się rowerzystów czy pieszych.

 

10.krajobraz po baumie kato ballast.pl

 

Panel kontrolny umożliwia zaplanowanie zakresów pracy, pola podstawy oraz ekonomiki pracy. Źródłem napędu jest silnik HINO o mocy 129 kW i 540Nm. Prędkość maszyny to 55km/h. komfortowo zawieszony fotel operatora można zmienić w leżankę. Wymiary mniejszego modelu to 7,465 x 1,995 x 2,870mm, a masa to 13,745kg. Rozstaw podpór to 1,640 - 4,750mm. Model CR-200Rf ma wymiary 8,710 x 2,290 x 3,245mm, masę 19,755kg i rozstaw nóg podporowych 1,930 - 5,400mm. Napędza go silnik Cummins o mocy 175 kW i 888Nm. Większa jest wysokość podnoszenia (28 metrów). Silniki obu jednostek spełniają normę Stage4.

 

 

Grzegorz Teperek, ballast.pl

Zapisz się na newsletter